Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Zaprtost: Ko sedite na školjki in se nič ne ugodi ...

Zaprtost pogosteje prizadene ženske kot moške, v tretjem življenjskem obdobju pa ima tovrstne težave več kot polovica populacije.
Zaprtost pogosteje prizadene ženske kot moške, v tretjem življenjskem obdobju pa ima tovrstne težave več kot polovica populacije. (Foto: Shutterstock)

Pod drobnogled smo vzeli težavo, ki pesti kar 42 milijonov Američanov in 17 odstotkov Evropejcev. Govorimo o zaprtosti. Ta pogosteje prizadene ženske kot moške, v tretjem življenjskem obdobju pa ima tovrstne težave več kot polovica populacije.

Kako vemo, da smo zaprti?

Zaprtost pogosto spremlja glavobol, slabo počutje, bolečine v trebuhu, napihnjenost in bolečine pri iztrebljanju. Pogostost obiska wc školjke je odvisna od vsakega posameznika; nekateri jo obiščejo trikrat dnevno, drugi pa trikrat tedensko. Pomembno je, da nas ob tem ne spremljajo mučne bolečine in napenjanje, sicer vsekakor velja, da smo zaprti.


Pogosti razlogi za zaprtost

Razlogov za zaprtost je veliko in pomembno je, da prepoznamo, kaj nam jo povzroča.
  • Neustrezna prehrana; kadar pijemo premalo vode in pojemo premalo prehranskih vlaknin, pogosto pride do zaprtosti.
  • Sprememba okolja; po daljši vožnji z letalom ali že manjši spremembi okolja smo izpostavljeni stresu, posledica je, da se gibanje debelega črevesa upočasni, skozi črevo se vsrka več vode, posledično pa smo zaprti.
  • Premalo gibanja: telesna aktivnost pospešuje gibanje črevesa, kar blagodejno vpliva na našo prebavo. Prav zato zaprtost pogosto opazimo pri telesno neaktivnih.
  • Zadrževanje potrebe; zadrževanje je slaba navada, ki prav tako povzroča zaprtost.
  • Starost; starejši kot smo, bolj se gibanje črevesa upočasni.
  • Stranski učinki zdravil; gibanje črevesa upočasnijo na primer zdravila za nevtralizacijo želodčne kisline in opiati (metadon, morfij, tramadol).

Rešitve na dlani

Ko smo prepoznali vzrok za zaprtost, seveda iščemo rešitve. Lahko naredimo naslednje:
  • Uživamo dovolj prehranskih vlaknin.
  • Uživamo dovolj tekočine.
  • Poskrbimo za dovolj gibanja.
  • Uporabimo prehranska dopolnila z laktulozo.


Poln krožnik vlaknin

Uživanje prehranskih vlaknin boste brez težav povečali, če vam na krožniku dišijo sadje, zelenjava, ovseni kosmiči, polnozrnat kruh, polnozrnate testenine in otrobi. Prehranske vlaknine imajo številne pozitivne učinke, od pospeševanja prehajanja črevesne vsebine, preprečevanja pojava raka na debelem črevesju, zniževanja holesterola v krvi ter vpliva na manjše povišanje glukoze v krvi po zaužitju obroka. Za dobro prebavo so pšenični otrobi najboljši zaradi svoje grobe strukture in visoke vsebnosti prehranskih vlaknin.


Dovolj tekočine

Kadar pijete premalo tekočine, telo pomanjkanje poskuša nadomestiti s povečanim vsrkavanjem vode iz črevesa. Črevesna vsebina vsebuje manj vode, zato se izsuši in počasneje potuje skozi prebavila, izločanje pa je lahko mučno in boleče. Pomembno je, da dnevno spijemo dva do tri litre tekočine (voda, nesladkan čaj), kadar je vroče ali pa ste telesno aktivni, pa še več. Brez zadostnega vnosa vode tudi prehranske vlaknine nimajo učinka.

Vzpostavite rutino

Lahko se vam ob občutku potrebe ravno nekam mudi ali pa ne želite uporabiti javnih stranišč. Ker se črevesna vsebina dlje časa zadržuje v prebavilih, se vsrka več vode v telo, kar povzroči zaprtje. Pri obiskovanju wc školjke je najbolje vzpostaviti rutino, na katero se lahko naše telo navadi, najbolje je, da je to že zjutraj.

Spodbudimo črevo

Ne smemo pa pozabiti tudi na telesno aktivnost, saj je izvrsten spodbujevalnik za naše črevesje. Vsekakor je pomembno, da poskrbimo tudi za naše splošno dobro počutje in zadostno količino sprostitve, še posebej, če smo redno izpostavljeni stresu.

Brez spodbujevalnih odvajal

Spodbujevalna odvajala, kot so svečke, tablete, odvajalni čaji in izvlečki Sene, so namenjena samo kratkotrajni uporabi. Če te izdelke uporabljate dalj časa, se črevo poleni, kar pomeni, da brez uporabe teh odvajal ne morete več normalno iztrebljati. Povzročajo tudi zelo neprijetne krče in bolečine v trebuhu. Uporabite jih le v nujnih primerih, najbolje po priporočilu zdravnika.


Do ravnovesja z laktulozo

Pogosto tudi s spremembami življenjskega sloga ne uspemo popolnoma rešiti težav. Ena od rešitev za vzpostavitev ravnovesja v črevesju je snov, imenovana laktuloza. Ime spominja na mlečni sladkor laktozo. Tudi sicer laktulozo v zelo majhnih količinah najdemo v prekuhanem mleku. Kemijsko gre za sladkor, ki pa je neprebavljiv, zato pride v debelo črevo nespremenjen. Po principu osmoze povzroči prehod vode v črevo ter tako mehča blato in pospeši ter olajša praznjenje črevesja. Ne draži črevesa in ne povzroči krčev in bolečin. Deluje tudi blagodejno na črevesno mikrobioto (mikrofloro) in pomaga vzpostaviti ravnovesje v črevesju.

Odmerek 10 g laktuloze začne učinkovati po približno osmih urah, zato je najbolje, da ga zaužijete zvečer, pred spanjem. Tako lahko čez noč rešite težave z zaprtjem. Največja prednost laktuloze je, da deluje preko naravnih mehanizmov in ne poleni črevesa, zato laktulozo lahko za vzdrževanje normalne prebave uporabljate vsak dan, neomejeno dolgo. Prav tako jo lahko uporabljajo tudi otroci, nosečnice in doječe matere ter diabetiki, saj ne vpliva na krvni sladkor.

Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

zaprtost

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.