Ajurvedska spoznanja o upočasnitivi staranja

  • NP
  • ponedeljek, 12. december 2011
(Foto: Shutterstock)

Z ajurvedo do harmonije

Čeprav je staranje neizogiben del življenja, ga lahko upočasnimo, pravi starodavna veda ajurveda. "Večina ljudi se boji starosti, saj se bojimo posledic staranja. Zdrava prehrana in primeren življenjski slog ter pomlajevalni postopki tlakujejo pot za vitalno in prijetno starost. Vsak nasvet posebej se zdi preprost, njihova skupna moč pa lahko pripelje do dramatičnih učinkov," pravi Manivanan Ramasami, ajurvedski zdravnik, ki za Vivo razkriva ajurvedska spoznanja, po katerih lahko v starosti uživamo, staranje pa upočasnimo.

Primerna prehrana

Po ajurvedi se lahko človek stara po naravni poti (kala jara) ali pa prezgodaj (akala jara). Vzroke za prehitro staranje, poudarja dr. Manivannan Ramasamy, gre iskati v neprimernem prehranjevanju, v negativnem odnosu do sveta, negativnem čustvovanju in v pretiravanju. "Staranje pospešuje pretirano uživanje kisle, bazične, slane, ostre, suhe, prelahke ali pretežke hrane. Poleg tega se hitreje staramo, če se prehranjujemo ob neprimernem času in neustrezno telesnemu tipu," pravi Manivanan Ramasami. Po ajurvedi osnovo zdravega prehranjevanja sestavljajo zelenjava, sadje, žitarice in polnozrnati izdelki, manj pa bi morali uživati olja, soli, jajc in mesa. "Vsak dan je treba zaužiti več manjših obrokov, vsakega ob istem času. V starosti bi morali uživati predvsem sočno, mehko in tekočo hrano, bogato z antioksidanti, kot je zelena zelenjava. Ključno pa je redno uživanje gija in kosmulj, ki sta zaščitnika zdravja."

Prijaznost in pogum

Med navadami, ki pospešijo staranje, Manivanan Ramasami poudarja spanje podnevi, pretirano predajanje spolnim užitkom, uživanje alkohola, ukvarjanje s športom in pretirano stresno življenje. Staranje pospešujeta tudi negativno čustvovanje, denimo življenje v strahu ali jezi, in depresija. "Izražajmo se iskreno, predvsem pa bodimo pozitivno naravnani in prijazni do drugih ter do celotnega okolja. Izogibajmo se opravljanju in negativnemu, neproduktivnemu tarnanju," poudarja Manivanan Ramasami. "Imeti moramo nadzor nad umom in čustvi, le-ta pa moramo izražati odkrito. Življenjskih izzivov se je treba lotevati s pogumom in premišljeno."

Gibanje in meditacija

V vsakodnevno rutino moramo vnesti tudi gibanje in meditacijo. "Ajurveda priporoča jogo in lažje aerobne vaje, kot je sprehajanje. Redno meditiranje – vsaj nekaj minut na dan – je idealno za odpravljanje stresa in discipliniranje misli. V visoki starosti," še svetuje Manivanan Ramasami, "pa je pomembno predvsem ohranjati energijo, kar lahko dosežemo s celibatom."

Oljna (samo)masaža in razstrupljanje

Med ključne ajurvedske pomlajevalne postopke sodi redna oljna (samo)masaža, ki sprošča telo, hrani in čisti tkiva ter krepi odpornost, čutno zaznavanje, sposobnosti pomnjenja in mentalne sposobnosti, pravi Manivanan. Za konec razkrije še eno ajurvedsko skrivnost za zdravo dolgoživost: "Z razstrupljevalnimi postopki odstranimo vzroke morebitnih bolezni. Ko odvajamo strupe iz telesa, se naša tkiva revitalizirajo, nahranijo in zmehčajo, živčni sistem ter kosti se razbremenijo, poleg tega pa lažje dosežemo umirjenost uma."

 
Irma Kuhar

Irma Kuhar dr. med. spec. psihiatrije, psihoterapevtka, kognitivno vedenjska terapevtka

Peter Topić

Peter Topić univ. dipl. soc. del., TAP, CSAT zasvojenost s seksualnostjo, seksualna anoreksija, druge nekemične zasvojenosti, čustveni incest

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki