Zgaga

(Foto: Jupiterimages)

Ko se vrača nazaj

Zgaga ali refluks je vračanje želodčne vsebine v požiralnik. Želodec izloča želodčno kislino, ki sodeluje pri prebavi hrane. Zaradi različnih vzrokov, kot so premastna in pekoča hrana, preveč alkohola, sladkarij ali nikotina in stres, se lahko količina izločene kisline čezmerno poveča, kar občutimo kot pekoče bolečine v predelu želodca. Če se kisla želodčna vsebina vrača iz želodca v požiralnik, to občutimo kot pekočo bolečino v žlički ali zgago. Bolezen je zelo pogosta, saj po raziskavah Svetovne zdravstvene organizacije zaradi nje vsaj enkrat na teden trpi polovica svetovnega prebivalstva. Najpogostejši simptomi zgage so žgoč občutek za prsnico, ki se širi proti grlu, ter kisel ali grenek okus v zadnjem delu žrela. Refluks se pojavi kot posledica ohlapnosti mišice, ki povezuje požiralnik in želodec.

Kako si lahko pomagate

  • Izogibajte se pijačam in živilom, ki spodbujajo izločanje kisline. Opustite kavo in pravi čaj, gazirane brezalkoholne pijače, vse alkoholne pijače, mastne in začinjene jedi, orehe, lešnike in čokolado. Izogibajte se tudi paradižniku, limonam, pomarančam, česnu in čebuli.
  • Obroki naj bodo pogostejši, vendar manj obilni. Od tri do štiri ure po obroku se izogibajte ležanju in se ne izpostavljajte večjim telesnim naporom.
  • Pri delu se izogibajte pogostemu sklanjanju in dolgotrajni pripognjeni drži.
  • Vsaj dve do tri ure pred spanjem ne uživajte hrane. Spite z dvignjenim vzglavjem.
  • Opustite kajenje. Nikotin zmanjša tesnjenje spodnje mišice zapiralke požiralnika, zaradi česar se poveča vračanje želodčne vsebine v požiralnik.
  • Ne nosite tesnih oblačil.
  • Vzdržujte normalno telesno težo.

Stres

Tudi stres in preobremenitev lahko povzročita težave z želodcem; zaradi stresa namreč želodčne žleze ustvarjajo večje količine kisline, posledica tega pa je zgaga.

Stres lahko odpravite ali vsaj omilite s tehniko sproščanja ali relaksacije
Sproščajte se v tihem in zatemnjenem prostoru, bodisi ob mirni, vendar ne preglasni glasbi bodisi v tišini.
Udobno lezite na posteljo. Roke naj sproščeno ležijo ob telesu, noge naj bodo iztegnjene, sproščene in rahlo razmaknjene. Pustite, da stopala padejo navzven. Zaprite oči in umirite dihanje. Vsakič vdihnite skozi nos in nato počasi izdihnite skozi usta. Dihanje naj bo počasno, enakomerno in globoko. Preden začnete s sproščanjem vsega telesa, se nekaj časa osredotočite samo na dihanje. Pri vsakem izdihu začnite šteti: "ena" (vdih-izdih), "dve" (vdih-izdih) ... in tako vse do deset.

Nato začnite znova. Nekajkrat ponovite, potem pa med izdihom in vdihom izgovarjajte katero od besed (mantro), ki vas pomirja ter v vas vzbuja občutek varnosti in spokoja (na primer: mir, ljubezen, sprostitev). Ko boste mantro nekajkrat ponovili, se bodo vaše misli upočasnile in močneje se boste zavedali telesa. Z zavedanjem posameznih delov telesa začnite sproščati telo. Vsak del telesa poskušajte občutiti "od znotraj", njegovo obliko in velikost. Nato ga občutite, ko je napet ali sproščen − napenjajte in sproščajte ga. Zamišljajte si, da postaja vse težji, mehkejši in ohlapnejši. Nato prenehajte misliti nanj in se lotite naslednjega dela telesa.

Telo začnite sproščati pri stopalih ter končajte z obrazom in glavo. Začnite s palcem na levem stopalu in drugimi nožnimi prsti, preidite na levo stopalo, gleženj, mišice v mečih in pogačico, nato pa še na levo stegno. Vaša zavest naj se nato sprehodi po vsej levi nogi. Predstavljajte si, da je čedalje težja in da se pogreza v žimnico. Potem nehajte misliti nanjo in sproščanje ponovite še na desni nogi.

Ko ste sprostili obe nogi, sproščajte vse telo, in sicer po naslednjem vrstnem redu: zadnjica, zadnjik in genitalije, spodnji del hrbta, hrbtenica, ramena, leva roka (nadlaket, komolec, podlaket, zapestje) in leva dlan (notranja stran, zunanja stran, palec, prsti). Potem v enakem vrstnem redu sprostite še desno roko in dlan. Sledijo naj trebuh, prsni koš in vrat. Zatem pozornost usmerite na vrh glave, na kožo vsega obraza in glave, obraz, predel okrog oči, nos in usta. Občutite, da imate "prazno" glavo.

Nato občutite celotno težo telesa, zamišljajte si, da postaja vse težje in se pogreza v posteljo. Občutite napetost v čeljustih in jeziku. Sprostite ju, prav tako oči. Sproščanje sklenite z lasiščem: spomnite se prijetnega občutka, ki nastopi, če vas kdo boža po laseh. Ko ste sprostili vse telo, uživajte v prijetnih občutkih, dokler vam ustreza. Iz sprostitve se morate prebujati nadvse počasi, in sicer tako, da v mislih štejete od pet proti ena. Z vsako številko ste čedalje bolj budni, in ko pridete do ena, odprete oči. Pretegnite se in sprostite telo, nato počasi sedite. Morda boste takoj po prebujanju še nekoliko zaspani, zato se dobro zbudite, preden se lotite kakršnegakoli del.

Učinkovita pomoč pri težavah z zgago sta čaj iz rmana in čaj iz zajčje deteljice.

V nasprotju z rmanom se zajčja deteljica nikoli ne uporablja v posušeni obliki, ampak vedno sveža.

Zvrhano čajno žličko rmana prelijete z 2 dl vrele vode. Pokrito pustite stati 10 minut in precedite. Čaj pijete od tri- do štirikrat na dan.
Jedilno žlico svežih listov zajčje deteljice poparite s pol litra vode in pustite stati nekaj minut. Pijte po dve skodelici ohlajenega čaja na dan.

Zdravnika morate nemudoma obiskati, če:

  • zgago občutite dalj časa − nekaj dni, teden dni …
  • težave kljub spremembi življenjskega sloga in jemanju zdravil brez recepta ne minejo povsem,
  • hujšate,
  • težje požirate,
  • se vam hrana zatika,
  • bruhate krvave in temne vsebine,
  • odvajate črno blato.