Preventiva v zobozdravstvu – pogovor z Nado Puharič, dr. dentalne medicine

 Nada Puharič, dr. dentalne medicine
Nada Puharič, dr. dentalne medicine (Foto: Diana Anđelić)

Pri zobozdravniku je najlepše, ko ne boli

Čeprav je zobozdravnica Nada Puharič zasebnica, ima močan čut za sočloveka, saj marsikateremu bralcu Vive ni le brezplačno telefonsko svetovala, temveč tudi brezplačno pregledala zobe. Kot dolgoletna članica
Vivine zdravniške linije je sodelovala v vseh Vivinih akcijah podarjanja brezplačnih preventivnih pregledov. Dejavno sodeluje v Zdravniški zbornici Slovenije in je bila tudi vodja projektne skupine za gradnjo veličastne stavbe Domus Medica, v kateri zdaj domuje zdravniška zbornica. Nada Puharič je članica izvršnega odbora Strokovnega združenja zasebnih zdravnikov in zobozdravnikov Slovenije, saj ima kot ena od prvih zasebnih zobozdravnic v Sloveniji poleg strokovnega znanja tudi obilo izkušenj s področja zasebnega zobozdravniškega dela.

Kako ocenjujete akcijo Viva preventiva? Kaj po vašem mnenju prinaša v slovenski prostor?
Akcija se mi zdi izredno pomembna in koristna, a tudi lepa, saj se zdravniki približajo pacientom, ki k sreči niso bolni oziroma še nimajo težav. S preventivnimi pregledi je mogoče pravočasno odkriti marsikaj, paciente pa pravočasno napotiti na dodatne preiskave, če so potrebne. Če pregled k sreči ne pokaže ničesar, je to obenem odlična priložnost, da jim svetujemo, kako naj čim dlje ohranjajo svoje zdravje. Povrhu akcija nesporno pomembno poudarja odnos med bolnikom in zdravnikom, ki se v primeru preventivnega pregleda srečata tudi tedaj, ko se na prvi pogled zdi, da to ni nujno, ko torej bolezen še ni nastopila.

Da smo lahko tokratno akcijo izpeljali v tolikšnem obsegu in po vsej Sloveniji, nam je omogočilo združenje SZZZZS, ki se je akciji tokrat pridružilo prvič. Nam lahko kot članica izvršnega odbora poveste, zakaj se je združenje odločilo podpreti akcijo?
Za to splošno in splošno koristno idejo se je združenje soglasno odločilo takoj, ko se je seznanilo z njeno vsebino in namenom. Zdelo se je prav, da se zasebniki brezplačno približamo pacientom, tudi zato, ker osebno menim, da je v delu javnosti nastala napačna podoba, da zasebniki zaračunavajo prav vse, kar je daleč od resnice. Tudi zato je ta akcija za zasebne zdravnike in zobozdravnike zelo dobrodošla, saj ponuja dobro priložnost, da dokažemo, da tudi mi marsikdaj in marsikaj naredimo brezplačno.

Odziv zobozdravnikov, ki ste podarili več kot 180 brezplačnih stomatoloških pregledov, je bil zelo dober. Kako to komentirate?
Kot sem že omenila, gre napačen vtis o zasebnikih predvsem na račun zobozdravnikov in njihovega dela. To nikakor ni upravičeno, kajti zasebni zobozdravniki marsikaj naredimo brezplačno, čeprav imamo s tem stroške, ki nam jih nihče ne pokrije, vendar se o tem praviloma ne piše. Veliko bolj se približamo pacientom, veliko več se z njimi pogovarjamo in jim razlagamo, kaj jim pripada iz naslova koncesije in kaj ne. Zato se mi zdi ta akcija še posebno dobrodošla za zobozdravnike, saj lahko z vsem tem seznanimo paciente. Seveda jih tudi pravočasno in strokovno korektno pregledamo, kar je zelo pomembno z vidika ohranjanja zdravja.

Zakaj so preventivni pregledi in preventiva nasploh tako zelo pomembni za zdravje zob?
Ko gre za zdravje zob, je največja korist, ki jo prinaša preventiva, preprečevanje zobnega kariesa, kajti če zobje zbolijo, so bolečine zelo hude. Posledično so "boleče" tudi naše storitve, zato je veliko bolje, če zobozdravnika obiščemo takrat, ko nas zobje še ne bolijo. Pomen preventive je še v tem, da med takim pregledom paciente seznanimo s tem, kaj vse lahko in morajo storiti za zdravje svojih zob. To sta zlasti pravilno čiščenje ter dobra in dosledna ustna higiena, za kar morajo skrbeti sami, če želijo, da jim bo treba čim bolj poredko obiskati zobozdravnika.

K preventivi spadajo tudi preventivni pregledi. Kako pogosto jih je smiselno opraviti?
Praviloma bi morali na pregled k zobozdravniku vsaj dvakrat na leto. Seveda bi se morala preventiva začeti že v vrtcu in med nadaljnjim šolanjem, saj je prav v tem obdobju še posebno pomembna. Veliko ljudi nima denarja za zdravstvene storitve, toda če zobno gnilobo ali parodontalno bolezen odkrijemo še pravočasno, je pričakovan uspeh zdravljenja velik. Vseeno pa za začetek preventivnega ravnanja ni nikoli prepozno. Tudi starejši imajo veliko koristi od preventivnega ravnanja. Veliko bolje je, da gredo k zobozdravniku takrat, ko še ni bolečin, saj je takrat obisk vsekakor manj neprijeten.

Kakšno je vaše sporočilo našim bralcem?
Želim jim predvsem veliko zdravja in vse lepo – njim in njihovim družinam, predvsem pa, da jih nikoli ne bi bolel zob. Naj pogumno, brez strahu in zlasti pravočasno hodijo preglede. Najcenejši je preventivni pregled. Ne samo brezplačen, kot v okviru Vivine akcije – tudi če je plačljiv. Naj dodam, da svojim pacientom nikoli ne zaračunam pregleda, če je z njihovimi zobmi vse v redu. Ljudje bi si morali vzeti več časa za preventivne preglede in večkrat obiskati zobozdravnika. Tovrstni obiski so dobra priložnost, da se znebijo morebitnega strahu pred zobozdravnikom, seveda pa tudi za to, da se, če je to potrebno, pravočasno začne postopek zdravljenja, katerega cilje je ohranjanje zdravja.



Luka Hren

Luka Hren diplomirani kineziolog in gibalni terapevt Diplomirani kineziolog, Fakulteta za šport, magistrski študij Kinezioterapija

Postavi vprašanje

Liljana Mervic

doc. dr. Liljana Mervic dr. med. spec. dermatovenerologije

Postavi vprašanje

Zarja Đotišini

Zarja Đotišini indijska astrologija

Vsi Viva strokovnjaki