Kolagen za življenjsko moč in lep videz

(Foto: Shutterstock)

Kolagen je naravno telesno lepilo, beljakovina, ki veže ter podpira telesna tkiva in notranje organe. V telesu je več kot petindvajset vrst kolagena, ki predstavlja četrtino celotne beljakovinske strukture telesa. V sodelovanju z elastinom daje telesnim tkivom obliko, trdnost in moč.

Kolagen je zaslužen za:

  • Močne kosti: ene od glavnih gradnikov kosti so prav organske beljakovine, znane kot kolagen. Njegovo pomanjkanje se kaže v manj prožnih kosteh.
  • Odpornost in lep videz kože: kolagen je odgovoren za lepo kožo. Njegovo pomanjkanje se kaže v obliki manj prožne kože, pa tudi gub, celulita in suhe kože brez leska.
  • Pravilno delovanje mišic med gibanjem: vsako mišično vlakno je prekrito s tremi plastmi kolagena, ki mišicam pomaga pri krčenju in raztezanju.
  • Zdravje kit, sklepov, hrustanca: kolagen kitam in sklepom omogoča, da prenašajo sile, ki jih med gibanjem prejemajo mišice. Pomanjkanje kolagena povzroči obrabo hrustančnega tkiva (osteoartritis).
  • Krepitev žilnih sten in obnavljanje očesne leče.
  • Celjenje ran: kolagen prispeva k obnovi in celjenju poškodovane kože.
  • Imunsko odpornost: kolagen preprečuje vdor ter širjenje strupov, mikroorganizmov in rakavih celic.

Kako nadomestiti zaloge kolagena?

Z leti se kolagen obnavlja počasneje, izgublja pa se zaradi staranja, preobremenitve s športom, kajenja in drugih dejavnikov. V tem primeru si lahko pomagamo z uživanjem prehranskih dodatkov. Ti so primerni tudi za otroke in najstnike v obdobju hitre rasti; za izboljšanje videza kože; za športnike in vse z dejavnim življenjskim slogom; pri okrevanju po poškodbah; preventivno pa za preprečevanje osteoporoze in zlomov.

Čeprav kolagena ni v hrani, obstajajo živila, ki spodbudijo njegovo obnovo. To so izdelki iz soje, ki povečujejo nastajanje kolagena, saj vsebujejo vrsto izoflavonov (genistein) in rastlinskih beljakovin, ki vplivajo na tvorbo kolagena. Citrusi so bogati z vitaminom C, antioksidantom, ki je nujen pri sintezi kolagena. Z vitaminom C, ki deluje v boju proti prostim radikalom, s čimer posredno preprečuje izgubo kolagena, je tudi temno zelena zelenjava. V njej je namreč antioksidant lutein, ki povečuje zaloge kolagena. Rdeče in vijolično sadje vsebuje snovi, ki povečujejo stopnjo vitamina C, močne antioksidante flavonoide pa vsebuje tudi zeleni čaj. Obnovo kolagena v telesu spodbujajo omega 3 maščobne kisline; dober vir so ribe in oreščki.

Nastja Lazar

Nastja Lazar dr. med. spec. dermatovenerologije

Nevio Medved

Nevio Medved dr. med. plastične, rekonstrukcijske in estetske kirurgije

Postavi vprašanje

Zdravka Koman Mežek

Zdravka Koman Mežek dr. med. spec. ginekologije

Vsi Viva strokovnjaki