Samopomoč pri sindromu razdražljivega črevesja

Sindrom razdražljivega črevesja stroka prišteva med psihosomatske motnje, saj največkrat nastopi pri trajni ali hudi izpostavljenosti stresu ter pri ljudeh, ki jih mučijo depresije in druge notranje stiske, zaradi česar ga nekateri uvrščajo med bolezni sodobnega časa.
Sindrom razdražljivega črevesja stroka prišteva med psihosomatske motnje, saj največkrat nastopi pri trajni ali hudi izpostavljenosti stresu ter pri ljudeh, ki jih mučijo depresije in druge notranje stiske, zaradi česar ga nekateri uvrščajo med bolezni sodobnega časa. (Foto: Shutterstock)

Sindrom razdražljivega črevesja je med najpogostejšimi motnjami prebavil, ki prinaša vrsto težav, ki sicer niso usodne, vendar so pa izredno nadležne in moteče. A tudi pri tej težavi si lahko pomagamo sami.

Kaj je sindrom razdražljivega črevesja?

Sindrom razdražljivega črevesja je motnja v gibljivosti celotne prebavne cevi, ki večinoma prizadene ljudi v srednjih letih – nastopi lahko tudi že v zgodnjih dvajsetih, znatno pogostejša pa je pri ženskah. Zanjo so značilne bolečine v trebuhu, nenehno napenjanje in občutek napihnjenosti, bolečine pri odvajanju blata, občutek nepopolne izpraznjenosti, driska ali zaprtje, pogosto pa izmenjavanje obdobij obeh. Težave s črevesjem lahko spremljajo bolečine v sklepih, glavobol in splošna utrujenost. Sindrom razdražljivega črevesja stroka prišteva med psihosomatske motnje, saj največkrat nastopi pri trajni ali hudi izpostavljenosti stresu ter pri ljudeh, ki jih mučijo depresije in druge notranje stiske, zaradi česar ga nekateri uvrščajo med bolezni sodobnega časa.

Katerim živilom se je bolje izogibati

  • Ugotovite, po kateri hrani vas še bolj napenja, in jo izločite z jedilnika. Seznam živil je namreč pri vsakem posamezniku drugačen. Čeprav za klasične krivce za vetrove veljajo fižol, čičerka, otrobi, brokoli, brstični ohrovt, cvetača, mlečni izdelki, čebula, breskve, hruške, slive in rozine, ni nujno, da to velja tudi za vas.
  • Izogibajte se alkoholu, čokoladi, mleku, kavi in mastni hrani, predvsem cvrtju.
  • Jejte manj mesa in mesnih izdelkov.
  • Jejte manj ogljikovih hidratov (predvsem sladkorjev), saj vprevelikih količinah povzročajo vetrove in napihnjenost.
  • Velja poskusiti z nekaterimi prehranskimi dodatki, kot sta kalcij in/ali magnezij.
  • Pijte kamilični čaj, saj deluje protivnetno in pomirja gladke mišice črevesa.
  • Janež spodbuja prebavo in je koristen pri driski, zaprtju, vetrovih in napenjanju.


Katera živila pomagajo?

  • Uživajte hrano z veliko vlakninami. Sem sodijo ¬polnozrnati pekovski izdelki in polnozrnate testenine, suho sadje (marelice, datlji, rozine, suhe slive), jabolka, hruške, jagodičevje (borovnice, jagode, robide, maline), semena (laneno, bučno, sezamovo, sončnično), mandeljni, orehi, lešniki in korenje.
  • Uživajte več kivija, saj naj bi blagodejno učinkoval pri težavah zaradi razdraženega črevesja.
  • V prehrano vključite probiotike, saj omilijo bolečine v trebuhu in napenjanje, pomagajo pa tudi pri driski.
  • Poprova meta omili krče ter pomiri mišičje želodca in črevesja, poleg tega pa deluje proti napenjanju. Olje poprove mete izboljša delovanje mišic črevesja, olajša drisko in pomiri celotna prebavila. Pijte metin čaj, poskusite pa lahko tudi s kapsulami, ki vsebujejo olje poprove mete.
  • Pijte še več vode kot sicer. Če namreč uživamo več vlaknin, se potrebe po tekočini dodatno povečajo. Po malem pijte ves dan, in sicer vsaj dva litra, izogibajte pa se gaziranim pijačam.

Poskrbite za zdravo prebavno floro in črevesno sluznico

  • Če je le možno, se izognite jemanju antibiotikov, saj lahko povzročijo zaprtje, hkrati pa porušijo naravno prebavno floro.
  • Hrani dodajajte prebavne encime. Veliko jih vsebuje ingver. Uživate ga lahko v obliki prahu ali pa svežega. Ingverjev čaj odlično pospeši izločanja črevesnih plinov in posledično omili napenjanje.
  • Težave z razdražljivim črevesom lahko povzroča tudi zmanjšana proizvodnja maslene kisline v debelem črevesu, ki je energijski vir za celice, ki gradijo steno debelega črevesa, poleg tega pa spodbuja obnavljanje črevesne sluznice, spodbuja gibljivost prebavnega trakta, spodbuja resorpcijo natrija in vode v črevesju (zmanjšanje simptomov driske), deluje protivnetno, spodbuja naravno odmiranje črevesnih celic, pospešuje obnavljanje in krepi črevesno pregrado.

Če vas mučijo krči …

  • Lezite na hrbet, pokrčite kolena in na trebuh položite termofor ali plastenko vroče vode.
  • Lahko si pripravite tudi toplo kopel.
  • Proti krčem pomagajo korenina angelike, koromač in origano. Zadnja dva pomagata tudi pri vetrovih in napenjanju.

Odpravite stiske in strahove

  • Poiščite pomoč psihologa ali osebe, ki se ji lahko zaupate. Iskreno se pogovorita o svojih stiskah, strahovih in tegobah – že to, da lahko svoja občutja delite z nekom, dela čudeže in pomirja.
  • Začnite se ukvarjati z jogo in meditacijo, saj vas bosta globinsko sprostili. Poleg tega se boste naučili, kako se v vsaki situaciji hitro pomiriti, zaradi česar se vas bodo težave manj dotaknile.
  • Več in redno se gibljite. Telesna dejavnost je nasploh koristna, pomaga pa tudi pri težavah zaradi razdraženega črevesja. Med vadbo se namreč v kri sproščajo endorfini, ki nas delajo srečne, obenem pa zmanjšajo škodljive vplive stresa. Še posebno priporočljivi so plavanje, hoja in tek.








Gorazd Kalan

mag. Gorazd Kalan dr. med. spec. pediatrije

Tina Fabjan

Tina Fabjan dr. dentalne medicine

Matic Fabjan

Matic Fabjan dr. med. spec. plastične rekonstrukcijske in estetske kirurgije

Vsi Viva strokovnjaki