Težave s potenjem

(Foto: Jupiterimages)

Čezmerno znojenje

Ali res mislite, da imate težave s potenjem ? V prijetno klimatizirani dvorani je predstavnik velike multinacionalke končal s predstavitvijo strategije uvajanja novih antiperspirantov.»Any question?« (Ali ima kdo kakšno vprašanje?). »Ja, kaj so to antiperspiranti?« »Tisto, česar zdaj ne poznate in brez česar čez deset let nihče ne bo mogel živeti. Seveda, če boste dobro opravili svoj posel.« To je realni dialog izpred desetih let, ki je potekal v enem od najdražjih evropskih hotelov, kamor so povabili predstavnike oglaševalskih agencij iz dežel »novih trgov«. Kot prhljaj, razlog za občutek sramu in manjvrednosti.

Takrat res nismo vedeli veliko o antiperspirantih. Nismo vedeli niti tega, da nas mora biti hudo sram, če naše znojne žleze delujejo. Nismo vedeli, da šteje le suhost, in da ne smemo dovoliti, da nas karkoli oznoji (niti plezanje po vroči skali, niti kolesarjenje, niti sprejem v službo), kot nas lepo učijo z novimi oglasnimi sporočili.
Strategija je bila očitno uspešna. Madež pod pazduho je postal, podobno kot prhljaj, razlog za občutek sramu in manjvrednosti.

Proizvajalci tekmujejo, čigav izdelek bo učinkoval dlje. Najprej so tekmovali za 12 ur, nato za 24, zdaj se apetiti širijo tudi na naslednji dan. Po tej logiki bi bilo tudi sedem dni prav uporabno!

Oglaša se vse več ljudi, ki menijo, da imajo težave s čezmernim znojenjem. Na spletnih klepetalnicah ugledni strokovnjaki svetujejo odstranjevanje lojnih žlez ali vsaj vbrizgavanje botulina, ki bo za določen čas običajno tri mesece omrtvičil žleze. Botulin je živčni strup, ki vas bo stal življenja, če ga zaužijete s hrano iz kake stare konzerve. Toda zastrupljevanje »na obroke« ima praktično stran, da omrtviči samo del telesa. Kaj bo vaše telo po več odmerkih storilo z botulinom, za zdaj ni znano.

Ali človek ve, kje je meja?

Znojne žleze nam niso dane, da bi multinacionalke in estetski kirurgi služili s tem, da onemogočijo to »napako narave«.

Homeostaza je osnovna naloga našega telesa. V vsakem priročniku za zdravnike in medicinske sestre lahko preberete, da je nenehno uravnavanje procesov osnova našega zdravja. Znojenje je naš osnovni regulacijski ukrep. Če se ne znojimo, se telo pregreva čez dovoljeno mejo, kar škoduje normalni presnovi in lahko pripelje celo do toplotnega udara.

Znojenje je tudi sredstvo za čiščenje telesa, saj tako odvaja nakopičene strupe, ki jih vsak dan vnašamo v telo.

Kot pravi specialistka celične biologije Gabriela Casanova Larossa, se nekateri strupi izločajo izključno prek nekaj točk na telesu, kot so kolenski pregibi, predeli za ušesi ter območje dimelj in pazduh. Če te »odtoke« zamašimo, se nesnaga kopiči v telesu in mu prej ali slej škoduje.
Čezmerno znojenje ima svoj vzrok drugje in če ne bomo odstranili vzroka, lahko le eno za drugo mašimo luknje, ki jih bo telo vedno našlo. Operiranje žlez lojnic lahko pripelje do čezmernega delovanja drugih žlez, ki so dotlej nemoteno delovale.

Ali je aluminij nevaren?

V javnosti se že dolgo lomijo kopja glede sestavin v deodorantih. Na seznamu osumljenih sestavin so zlasti izpostavljene aluminijeve spojine, kot je aluminijev klorhidrat.
Po spletu krožijo svarila, da aluminij v deodorantih in antiperspirantih povzroča raka dojke. Na drugi strani poskušajo proizvajalci dokazati, da to ne drži.

Težava vseh testov je v tem, da testne osebe ne moremo prositi, naj pet let uporablja določen deodorant in naj pri tem ne zaužije nič drugega, kar bi utegnilo povzročiti bolezen.
Rak pa je, kot vemo, proces, ki se ne zgodi čez noč in ga lahko pospeši veliko dejavnikov.

Namesto da se osredotočimo na eno sestavino, je pomembneje, da se ukvarjamo z načelom delovanja. Telo zagotovo ne more sprejeti nekaj, kar ovira njegovo osnovno funkcijo. Ovira prej ali slej pripelje do okvare. Če znojenje zaviramo, obremenjujemo bezgavke, v katere se vračajo strupi, ki niso mogli iz telesa. S tem škodujemo tudi imunskemu sistemu, ker za čiščenje telesa uničimo veliko več imunskih celic, kot jih je narava načrtovala za to opravilo.

Aluminijeve spojine vsekakor delujejo tako, da zožijo pore in s tem preprečujejo znojenje.
Vendar ni vseeno, ali aluminij malce zoži pore ali pa jih popolnoma zapre. Enako kot velja za številne druge sestavine, vprašanje mere razlikuje zdravilo od strupa. Pri antiperspirantih gre za radikalen poseg v osnovno funkcijo kože in tega narava nima rada.

Če sprejmemo znojenje kot naravno in prijateljsko dejanje našega telesa, to ne pomeni, da se moramo sprijazniti tudi z vonjavami, ki, resnici na voljo, včasih res niso kaj prida prijetne.
Vendar se jih lahko lotimo tudi na načine, ki ne bodo tveganje za naše zdravje.

Anatomija vonjav

Ko se znoj izloča iz telesa, je brez vonja. Sestavlja ga 99 odstotkov vode, nekaj natrijevega klorida (kuhinjske soli), sečna kislina, hlapljive maščobne kisline in holesterol. Specifičen telesni vonj nastaja pozneje, pri razgradnji, ki ga opravijo bakterije, živeče v povrhnjici kože.
Seveda se lahko vprašate, zakaj so vonjave tudi pri ljudeh, ki ne uporabljajo deodorantov, tako različne. Zato, ker ni vseeno, kaj vse z znojem zapusti telo in v kakšnih razmerah poteka njegova razgradnja.

Če zaužijete meso, masno hrano, česen, čebulo ali morske sadeže ter pijete pivo, vino in kavo, bo imel vaš znoj veliko močnejši vonj od znoja osebe, ki poje veliko sadja in zelenjave ter zaužije dovolj vode.

Tudi okoliščine razgradnje so zelo pomembne. Če imate na sebi oblačila iz sintetičnih snovi, bodo okoliščine za razkroj bakterij dobesedno idealne. Sintetični materiali preprečujejo zračenje, zadržujejo vlago in dvigujejo temperaturo kože, zato so procesi razgradnje burnejši, vonjave, ki se pri tem sproščajo, pa veliko močnejše.

Z znojenjem proti znojenju
Kot pravi ljudski pregovor, klin se s klinom izbija, je najboljša rešitev za čezmerno znojenje in neprijetne vonjave, da se veliko znojite.

To je razlog, da znoj aktivnih športnikov nima vonja. Znojijo se toliko, da ima limfa dober pretok in se »smeti« sproti pospravljajo. Zaradi ukvarjanja s športom in rednega znojenja v savni organizem nima več potrebe po znojenju v drugih, vsakdanjih okoliščinah.

Savna je idealna očiščevalna kura za telo. Pospešuje namreč delovanje limfnega sistema, omogoči, da se telo globinsko očisti, pospravi holesterol in kisline in tako je znoj v naslednjem obdobju razbremenjen sestavin, ki bi jih sicer razgrajevale bakterije.

V Sloveniji smo lahko veseli, da so zdravilišča v zadnjem obdobju vložila ogromna sredstva v postavitev sodobnih, prijetnih in koristnih savna centrov. S tako dobro infrastrukturo savn se ne morejo pohvaliti niti v veliko bolj razvitih deželah. Ponudba savn je tolikšna, da se za vsakega zagotovo najde oblika prijetnega in varnega savnanja.  Za naprednimi tehničnimi rešitvami zaostaja le raven izobraženosti obiskovalcev. Večina jih enostavno ne ve, kaj je pravilno savnanje.
 
Kaj res pomaga?

  • Če vaše telo ni »greznica«, tudi vaš znoj ne bo imel hudega vonja.
  • Če zaužijete dovolj vode, bo vonj znoja veliko blažji! Zjutraj redno zaužijte dve žlici naravnega jabolčnega kisa ali popijte kozarec vode z dodatkom soka polovice limone.
  • Če boste zaužili manj mesa, piva, vina, sladic , se bo ozračje okrog vas zagotovo spremenilo.
  • Če boste telo čistili z rednim savnanjem, boste imeli veliko manj težav z znojenjem.
  • Če namesto modne sintetike telesu privoščili bombaž, volno ali lan, boste »zavohali« veliko razliko.
  • Redno se depilirajte. Na dlačicah pod pazduho se zadržujejo dodatne bakterije, ki pospešujejo proces razgradnje. (Deodoranta ali antiperspiranta nikoli ne nanašajte na sveže obrito ali depilirano kožo. Najbolje je, da se obrijete zvečer in kožo pustite počivati vsaj do naslednjega jutra.)
  • Uporabo antiperspiranta omejite le na najbolj nujne primere. Ko nujna potreba mine, ga skrbno sperite s kože, da pore znova začnejo dihati.
  • Namesto deodorantov lahko uporabite slanico himalajske soli oziroma kristal soli v bloku. Sol zagotavlja, da razkroj znoja, ki nemoteno pride do površja kože, poteka veliko počasneje, zato boste za daljši čas zavarovani pred neprijetnimi vonjavami.
  • Vsak dan popijte od 1/2 do 1 litra sveže pripravljenega žajbljevega čaja, ki pripomore k zmanjševanju znojenja.
  • V vodno kopel dodajte skodelico naravnega jabolčnega kisa.
  • Izogibajte se pitju pretirano hladnih in pretirano vročih napitkov. Vsak odklon poskuša telo uravnavati. Tako hladne kot vroče pijače samo pospešujejo znojenje.
  • Redno se sproščajte, saj stres, ki ga sprošča strah ali jeza, pospešuje znojenje.
  • Izogibajte se zdravilom na osnovi acetilsalicilne kisline (aspirin), saj pospešujejo znojenje.
  • V primeru izrazito poudarjenih simptomov, ki vas navajajo k misli, da gre za nepravilno delovanje v procesu znojenja, obiščite zdravnika dermatologa.

Dobro je vedeti!

V nekaterih savnah boste lahko prebrali vsaj osnovne napotke o pravilnem savnanju. V večini pa ne. Arhitekti kažejo veliko domišljije pri ustvarjanju prijetne in pestre ponudbe. Če pa savne ne znate uporabljati, si lahko nakopljete precej težav.

Savna zmanjšuje napetost in stres, preprečuje in lajša gripo in prehlad, pospešuje krvni obtok, s tem pa podpira delovanje imunskega sistema ter prispeva k razstrupljanju telesa in čiščenju kože.
Poleg tega savna blagodejno deluje pri poškodbah, revmatičnih obolenjih in artritisu, pomaga pri poškodbi mišic, in kot je splošno znano, pri odpravi odvečnih kilogramov.
 
Toda vsega naštetega boste deležni le, če boste savno pravilno uporabljali.

Nekaj najpogostejših napak, ki škodujejo zdravju

  • Velika pestrost ponudbe spodbuja obiskovalce, da v času, za katerega so kupili vstopnico, preizkusijo vse, kolikor se le da veliko. Tako pogosto opazimo obiskovalce, ki se kar selijo od savne do savne, ne da bi poskrbeli za vmesni počitek in hlajenje.
  • Osnovno bistvo savne je v tem, da je segrevanje enako pomembno kot hlajenje. Le toplota in mraz skupaj delujeta tako, da pospešita krvni obtok, poživita telo, spodbudita razstrupljanje & Če se samo segrevate, boste na koncu veliko bolj izčrpani kot na začetku.
  • Za hlajenje so na voljo prhe, vendar je veliko učinkoviteje, če se po savni na kratko oprhate in nato potopite v mrzlo vodo (odličen bazen za ta namen imajo v Termah Laško). Če greste v »hladilnico«, to storite takoj, ko stopite iz savne. Mogoče zveni presenetljivo, toda če se po vroči koži natrete z ledom, sploh ne boste čutili, da je mrzel, čeprav se bo na koži takoj stopil. Dobre hladilnice (rečejo jim tudi frigidariume ali ledene jame) imajo v termah Palace v Portorožu, v termah Snovik in v Termah Čatež)
  • V »savna parkih« vse pogosteje srečujemo tudi bazenčke za knajpanje. Težava je le v tem, da obiskovalci malo vedo o pravilnem knajpanju. Čeprav sta bazenčka z mrzlo in mlačno vodo ponavadi enake velikosti, se je v njiju treba zadrževati različno dolgo. Če želite za svojo cirkulacijo storiti največ, se v toplem zadržite vsaj tri- do štirikrat dlje kot v mrzlem.
  • Izmenjava savne v času enega cikla segrevanja ni priporočljiva, ker različni tipi savne spodbujajo telo k drugačnemu delovanju. Nekatere savne nas segrevajo bolj od znotraj, druge bolj površinsko. Cikel segrevanja je bolje začeti in končati v enem tipu savne; znotraj dveh do treh ur se tako lahko odločite za obisk treh različnih savn.
  • Za inhalacijo in čiščenje dihal so zelo koristne zeliščne suhe savne in parne savne (turške), v katerih uporabljajo kakovostna eterična olja. Za tiste, ki jim je finska savna prevroča, turška pa prevlažna, je rešitev rimska savna (odlična je v klubu zdravja v termah Laško), kjer so temperature precej nižje kot v finski, vlaga pa je takšna, da ne bo težav z dihanjem.
  • Za razstrupljanje kože, piling celotnega telesa in splošno stimulacijo kože je zelo koristna solna savna. Telo počasi in temeljito natrite s soljo; to je namreč odličen piling za kožo. Nato počakajte, da se sol počasi stopi na vaši koži in strupi pridejo ven. (Solno savno imajo v Čatežu in v termah Palace v Portorožu).
  • Blagodejni učinki infrardečih žarkov sprožijo trikrat večje izločanje strupov iz telesa kot pri finski savni. Infrardeče savne so precej pogoste in jih imajo skorajda vsi savna centri.
  • V savno nikoli ne hodite s polnim želodcem.
  • Pred odhodom iz kabine najprej počasi sedite, kajti v nasprotnem primeru pride v možgane premalo krvi. Tik pred odhodom iz kabine nikar ne zlezite na najvišjo klop.
  • Takoj, ko pridete iz savne, se nenehno gibajte, globoko vdihavajte in izdihavajte svež zrak ter se ohlajajte na terasi.
  • Prha s hladno vodo odstrani ostanke znoja na koži. Glavo si vedno oprhajte nazadnje. Nikakor se ne umivajte z milom ali celo pod toplo prho. To uničuje naravni kisli plašč kože in privede do obremenitve krvnega obtoka.
  • Pri ohlajanju se je treba spočiti. To vpliva na uravnavanje krvnega tlaka.
Mirjam Toporiš Božnik

mag. Mirjam Toporiš Božnik certificirana apiterapevtka in NLP praktik hipnoze

Postavi vprašanje

Peter Preskar

Peter Preskar dr. med. spec. oftalmolog

Marjan Berginc

Marjan Berginc dr. med. spec. družinske medicine

Vsi Viva strokovnjaki