Obravnava bolnikov na daljavo v času COVID-19

Najverjetneje bo obravnava bolnikov na daljavo ostala v uporabi tudi v prihodnosti, trenutno pa je tovrstna obravnava prepuščena odločitvi in organizaciji zdravnika.
Najverjetneje bo obravnava bolnikov na daljavo ostala v uporabi tudi v prihodnosti, trenutno pa je tovrstna obravnava prepuščena odločitvi in organizaciji zdravnika. (Foto: Shutterstock)

Obravnava na daljavo je časovno prijazna do bolnika in zdravnika, z manj možnosti okužb.

Čeprav je osebni stik med pacientom in zdravnikom težko nadomestiti, pa je lahko včasih obravnava na daljavo zelo uporabna in tudi smiselna, in sicer tako za bolnika kot zdravnika. Ob bolezni COVID-19 imamo še vedno tudi srčne infarkte, možganske kapi, revmatske bolezni, rake ... in tudi ti bolniki morajo biti, ne glede na epidemijo, ustrezno in pravočasno obravnavani, poudari dr. Anja Černe, dr. med., spec. druž. med.

V času širjenja koronavirusa SARS-CoV-2 je obravnava pacientov na daljavo verjetno bolj aktualna kot kdaj prej. Najverjetneje bo ostala v uporabi tudi v prihodnosti, trenutno pa je obravnava bolnikov na daljavo prepuščena odločitvi in organizaciji zdravnika. »Ni neke sistemske rešitve,« pravi Anja Černe. Večinoma poteka v delovnem času ambulante po telefonu in elektronski pošti, nekatere ambulante pa so organizirale tudi videoklice. »V naši ambulanti uporabljamo sistem, v katerem bolniki naročijo telefonski posvet z zdravnikom, potem pa jih mi pokličemo nazaj,« pove sogovornica.

Obravnavo na daljavo plača ZZZS

Tako kot na drugih področjih je bilo treba spomladi ob pojavu epidemije tudi v zdravstvu tako rekoč čez noč narediti velike korake v smeri posodobitve in večje elektronske pismenosti, za kar bi v normalnih razmerah najverjetneje potrebovali več časa. Kot pove Černetova, ima tudi Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) v času epidemije več posluha za novosti in zdravnikom dovoli oziroma plača zdravstvene nasvete po telefonu in elektronski pošti. »V svoji ambulanti opažam, da ko se število pozitivnih na virus SARS-CoV-2 veča, se manjša število obiskov v ambulanti, kar pa je zelo nevarno. Predvidevam, da veliko ljudi z zdravstvenimi težavami, ki niso vezane na COVID-19, v času epidemije potrpežljivo čaka doma. Toda ob tej novi bolezni imamo še vedno tudi druge bolezni in tudi ti bolniki morajo biti, ne glede na epidemijo, ustrezno in pravočasno obravnavani,« poudari.

Uporabe orodja za obravnavo na daljavo morajo biti vešči tudi bolniki

Nekatere stvari se da na daljavo enako dobro oziroma kakovostno rešiti, kakor če bi pacient osebno obiskal zdravnika. Poleg tega takšna obravnava vzame manj časa bolniku in večinoma tudi zdravniku. Tako nam za bolnike, ki so pregledani v ambulanti, ostane nekaj več časa,« pove Černetova.

S katerimi produkti oziroma pripomočki pa si zdravniki pomagajo pri obravnavi pacientov na daljavo? Osnova sta telefon in elektronska pošta, tudi videoklici. »Kar zadeva programsko opremo, moramo biti pazljivi, da omogoča zagotavljanje varnosti podatkov, zato ni vsaka ustrezna,« opozori Černetova. Poleg tega morajo orodje imeti in biti vešči njegove uporabe tudi bolniki. »Zlasti pri starejših in socialno bolj ogroženih, ki rabijo zdravstveno pomoč je to lahko težava,« poudari sogovornica. Vendar pa je večina starejših ljudi danes že vajena vsaj določene oblike komunikacije na daljavo – prek telefona. Zato je zelo pomembno, da imajo ambulante dovolj telefonskih linij in predvsem dovolj osebja, ki je dosegljivo za bolnike.

Černetova ugotavlja, da je prednost komunikacije po elektronski pošti gotovo v tem, da lahko bolniku v sporočilo pripne jasna navodila ali povezave na spletne strani, kjer pridobi kakovostne informacije ali posnetke o svoji bolezni. Prepričana je, da bo informiran bolnik bolj motiviran in se bo bolj držal navodil, ker bo razumel, zakaj se jih mora držati. »Uspeh zdravljenja bo boljši, meni pa tak postopek vzame precej manj časa,« pravi Černetova in doda, da je takšen sistem blizu zlasti mlajšim bolnikom.

Včasih je nujen osebni pregled

Vedno pa obstaja možnost, da zdravnik, ki pacienta obravnava na daljavo in se mora zato odločati na podlagi manj zanesljivih informacij, sprejme napačno odločitev ali kaj pomembnega spregleda. Kako se pred tem čim bolj zaščititi? »Če gre za nejasno stanje, če sumimo na kaj resnega in podobno, je pač nujen osebni pregled,« prakso razloži Černetova. Pomembno je tudi, da sta na obravnavo na daljavo pripravljena tako bolnik kot tudi zdravnik.

»Bolnik si lahko zapiše, kaj vse ga muči, kaj ga zanima, skrbi, lahko pošlje fotografije kožnih sprememb ali pa, na primer, meritev krvnega tlaka. Več informacij bo zdravnik imel, bolje se bo odločil,« pomen priprave bolnika na obravnavo na daljavo poudari sogovornica. »Včasih mi je kot zdravnici lahko že na prvi pogled jasno, kaj je bolniku, ki vstopi skozi moja vrata. Na daljavo bi v določenih primerih, pa če bi se še tako trudila, narobe ocenila njegovo stanje,« prizna sogovornica in poudari, da so nekatere obravnave na daljavo res izjemno zahtevne, zato se je treba nanje dobro pripraviti.

Poskrbite za svoje zdravje

Za določene zdravstvene težave verjetno obravnava na daljavo ne bo nikoli povsem zamenjala obravnave v živo, je pa zdravstveni nasvet na daljavo oziroma telemedicina v določenih primerih zelo smiselna in uporabna – na primer za posvet o nenujnih zdravstvenih težavah, razlago izvida, za urejanje administrativnih stvari, naročanje receptov za stalno terapijo, napotnic za kontrolne preglede. »Pa tudi za bolezenska stanja, ki se pri bolniku ponavljajo in katerih potek bolniki torej že dobro poznajo. Ali pa za nekatere kontrolne preglede oziroma bolj preverjanje stanja,« našteje sogovornica.

Bolnikom svetuje, naj v teh časih še bolj kot kdaj prej poskrbijo za svoje zdravje. »Dovolj počitka, zdrava prehrana, čim manj stresa, da bo naša imunost dobra. Izogibajmo se nepotrebnim stikom, nosimo masko, razkužujmo roke. Cepimo se proti gripi in pnevmokoknim okužbam. Ob znakih okužbe ostanimo doma v samoizolaciji in kontaktirajmo svojega zdravnika,« našteje.

Doda, naj vsi, ki imajo kakršnekoli bolezenske znake, ne odlašajo s klicem svojemu zdravniku. »V času epidemije, žal, druge nevarne bolezni niso nič manj pogoste kot takrat, ko epidemije ni, in še vedno je izredno pomembno, da jih pravočasno in ustrezno zdravimo,« poudari Anja Černe.


Razkritje: Objavo članka je podprlo podjetje Triglav, zdravstvena zavarovalnica, d. d., ki pa v vsebino članka ni
posegalo.

Galerija

Najverjetneje bo obravnava bolnikov na daljavo ostala v uporabi tudi v prihodnosti, trenutno pa je tovrstna obravnava prepuščena odločitvi in organizaciji zdravnika. Shutterstock

Dr. Anja Černe, dr. med., spec. druž. med., predvideva, da veliko ljudi z zdravstvenimi težavami, ki niso vezane na COVID-19, v času epidemije potrpežljivo čaka doma.

Peter Preskar

Peter Preskar dr. med. spec. oftalmolog

Zdravka Koman Mežek

Zdravka Koman Mežek dr. med. spec. ginekologije

Vsi Viva strokovnjaki