Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Seme konoplje - zakladnica esencialnih hranil

Dr. Majda Barbara Povše, dr. znan. s področja živilstva, Inštitut ICANNA
Dr. Majda Barbara Povše, dr. znan. s področja živilstva, Inštitut ICANNA (Foto: Osebni arhiv)

Prehranski strokovnjaki po vsem svetu si še danes (pre)večkrat nasprotujejo, kakšna prehrana je pravšnja za človeka, strinjajo pa se o treh stvareh: nujno je povečano vnašanje omega 3 maščobnih kislin, rastlinskih beljakovin in prehranskih vlaknin. In prav s konopljinimi semeni lahko zadostimo točno te tri potrebe.
Konopljina semena so velika od tri do štiri milimetre in prekrita s tanko lupino. Jedrca so bogata z beljakovinami, nenasičenimi maščobnimi kislinami, prehranskimi vlakni ter nekaterimi vitamini (A, E, B1 …) in minerali (magnezij, železo, mangan, cink...). Lupina vsebuje še dodatne minerale in prehranske vlaknine. Neoluščena semena v povprečju vsebujejo od 20 do 25 odstotkov beljakovin, od 20 do 30 odstotkov ogljikovih hidratov, od 25 do 35 odstotkov olja, od 10 do 15 odstotkov netopnih vlaknin in dva odstotka sladkorja, prav tako vsebujejo fenole, antioksidante in podobno.

Ugodno razmerje maščobnih kislin

Semena konoplje vsebujejo esencialne maščobne kisline, ki jih poznamo kot omega 3, 6 in 9. Naše telo teh maščobnih kislin ne more samo sintetizirati, zato je njihov vnos s prehrano nujen. Nenasičene maščobne kisline niso le vir energije, ampak skrbijo za nemoteno delovanje organizma, rast in razvoj možganov, živčevja … Dejansko je vsaka naša celica obdana s tovrstnimi maščobnimi kislinami. Poleg nasičenih maščobnih kislin z običajno sodobno prehrano zaužijemo občutno preveč tudi omega 6 in premalo omega 3 maščobnih kislin. Konopljino seme pa ima ugodno razmerje med omenjenimi omega maščobnimi kislinami, in sicer tri proti ena. Maščobne kisline iz semen se v našem telesu pretvorijo v eikozapentaenojsko kislino (EPA) in dokozaheksaenojsko kislino (DHA), ki imata protivnetne in antioksidantne učinke ter s tem pripomoreta k izboljševanju celičnih funkcij. Gre za pomemben vir za ljudi, ki ne uživajo živalskih maščob.

Bogata z globularnimi proteini

Velik delež konopljinega semena pomenijo beljakovine; seme vsebuje esencialne aminokisline – tiste, ki jih naše telo ne more sintetizirati, in konopljino seme je eno izmed redkih rastlinskih virov, ki jih vsebuje vseh devet. Edinstvena lastnost proteinov v konopljinem semenu je, da je kar 65 odstotkov vseh proteinov globularnih. Nobena druga rastlinska hrana jih ne vsebuje toliko. Zanimivo je, da večino biokemijskega »dela« v našem telesu opravijo prav globularni proteini, med njimi encimi, protitelesa, nekateri hormoni, serumski globulin in fibrogin. Globularni proteini, ki jih vnašamo s hrano, so odlični gradniki v našem telesu.

Vlaknine

Neoluščena konopljina semena so tudi dober vir vlaknin, saj vsebujejo tako topne kot netopne vlaknine. Prve v črevesju tvorijo želatinasto snov in so hrana dobrim bakterijam (prebiotik), netopne vlaknine pa povečajo volumen vsebine črevesja in omogočijo hitrejši prehod hrane skozi prebavni trakt.

Potrebna obdelava

Konopljina semena pa niso vir kanabinoidov, čeprav večkrat o tem obstaja zmotno prepričanje. Je pa pri uporabi neoluščenih semen potrebna določena previdnost iz drugih razlogov. Semenska ovojnica poleg vitaminov in mineralov vsebuje tudi nekatere zaviralce resorpcije hranil (fitinska kislina, tanini, saponini, tripsinski inhibitorji). Te snovi vežejo vitamine in minerale v obliko, ki je človeško telo ne more izkoristiti. Temu se deloma lahko izognemo z namakanjem, kaljenjem in toplotno obdelavo semen.

Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

konopljina semena , esencialna hranila

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.