Osvežilna hrana in pijača za poletne dni

Solate vseh vrst sodijo med najokusnejše naložbe v sveže počutje.
Solate vseh vrst sodijo med najokusnejše naložbe v sveže počutje.

Hrana za prijetno in zdravo poletje

Za sproščeno popotnico skozi poletje predlagam jedi in pijače, s katerimi ne le nimamo posebnega dela, ampak so tudi splošno živahne in poživljajoče.


Kajti znano je: bližje ko je hrana svojemu viru, močnejša je in bolj nas hrani. Manj ko je predelana in bolj naravno, ekološko je pridelana, bolj zdrava je. Ko poskrbimo še za to, da je karseda sezonska in raznovrstna, postavimo čvrste, a tudi zelo okusne temelje zdrave prehrane. Ker brez prave lakote ni zdrave hrane, poskrbimo še za to pogosto prezrto prvino zdravja in ugriznimo v slastno sončno poletje še tako, da prijetno razmigamo telo.

Zeleni poletni hladilnik

To je kljub imenu čisto navadna solata. Prav zato pa hladi. Naš lastna klima naprava se namreč poleti razveseli primerno hladilne hrane in pijače, solate vseh vrst pa sodijo med najokusnejše naložbe v sveže počutje. Prav pride vsaka zelenjava z večjo vsebnostjo vode, še posebno kumare, paradižniki in zelena solata. Zato izkoristimo ponudbo kar zdaj, na primer v izbrani senci, v prijetni družbi.

Prvi predlog: dovolj veliko skledo do polovice napolnimo z natrganimi ali narezanimi listi zelene solate. Dodamo skoraj enako količino na lističe narezanih kumar. Po okusu posolimo. Potresemo z nekaj ščepi drobno narezanih listov dobre misli ali majarona. Začinimo z oljčnim oljem in jabolčnim kisom ali limoninim sokom. Narahlo premešamo in se lotimo okusnega dela. Kdaj drugič pripravimo solato enako, le da jo potresemo z narezanimi orehi in nastrganim trdim sirom.

Drugi predlog: zeleni solati dodamo skoraj enako količino narezanega paradižnika. Po okusu posolimo in ne prav varčno potresemo z narezanimi listi bazilike, ki je za večji barvni učinek lahko vijolične barve. Začinimo z oljčnim oljem in jabolčnim ali vinskim kisom. Premešamo in po želji dodamo nekaj kosov slanega belega sira.

Ječmenovi kosmiči

Zgodi se, da nam zjutraj ne prija vedno sadje, vseeno pa se s hrano ne bi radi preveč ogreli. V tem primeru priskoči na pomoč ječmen, še bolj kot pšenica sloveče hladilno žito. Če je ričet bolj zimska hrana, jedi z ječmenovimi kosmiči, bodisi sladke bodisi slane, pripravimo z izrazitim nadihom poletja.

Sladek predlog: V posodi segrejemo dve skodelici rahlo osoljene vode. Ko zavre, dodamo skodelico ječmenovih kosmičev, pol skodelice rozin in ščep bazilike ali šetraja. Nekajkrat premešamo, nato posodo odstavimo ter pustimo pokrito stati 15 minut, da kosmiči vsrkajo tekočino. Zabelimo z maslom in po okusu dodatno osladimo z medom.

Slan predlog: V posodi segrejemo pol kozarca vode in na njej zmehčamo drobno narezano čebulo. Dodamo skodelico ječmenovih kosmičev in zalijemo z dvema skodelicama vode. Zavremo, posodo odstavimo in pustimo pokrito stati 15 minut, da kosmiči vsrkajo tekočino. Nato solimo po okusu, namesto soli pa lahko uporabimo tudi sojino omako ali kako drugo začimbno omako. Potresemo s peteršiljem, drobnjakom ali podobnim zeliščem in zabelimo z oljčnim oljem.

Bananin sladoled z borovnicami

Razmerje zanj je približno tri četrtine banan in četrtina borovnic. Če imamo sokovnik green-nekaj (-star, -power, -life) je to enostavnost. Banane in borovnice zamrznemo, zmeljemo s sokovnikom in sladoled je nared. Če takšnega sokovnika nimamo, banane in borovnice dobro zmečkamo z vilicami. Premešamo, damo v skodelice, te pa v zamrzovalni del hladilnika. Po eni uri zamrzujočo sadno zmes premešamo in nato vsako uro še dvakrat ali trikrat. Sladoled je nared, ko je sadna zmes čvrsta, vendar ne povsem trda.

Malinova kisava

Steklenico s širokim vratom do četrtine napolnimo z malinami. Zalijemo s kisavo, zapremo in za nekaj dni shranimo na hladnem; ni treba, da v hladilniku. Medtem združba sadja in kisave nekoliko fermentira, zato se vsebina steklenice zmerno do močneje zapeni, ko jo odpremo. Pijača ni le osvežilna, ampak zaradi antioksidantnih barvil jagodičja in splošne živodejnosti kisave tudi zdravilna. Ko tekočino popijemo, pojemo tudi kislo sadje, na primer kot dodatek zelenjavni solati. Enako pripravimo kisavo z drugimi vrstami jagodičja. Zelo primerne so borovnice, črni in rdeči ribez, a tudi pozne češnje in zlasti višnje.

Hladilno zeleni čaj

Zeleni čaj je hladilni napitek, ki ga s povečanim veseljem pripravljamo tudi poleti. Pripravimo dva preliva srednje kakovostnega zelenega čaja − na skodelico vode odmerimo žličko zelenega čaja − ju ohladimo in pijemo brez dodatkov. Zanimivo združbo arom in povečano hladilno moč ustvarimo, če zmešamo enaka dela zelenega čaja in poparka kamilic. Slednjega pripravimo tako, da ščep kamilic prelijemo s skodelico vrele vode in pustimo stati pet minut. Tudi v tem primeru lahko pripravimo dva preliva.

Solatni krožnik s kumarami

Na velik krožnik naložimo tanko narezane kumare. Nanje razporedimo drugo zelenjavo, ki je pri roki, na primer liste zelene solate, narezano stebelno zeleno, rezine paprike, tanko narezan por … Med zelenjavo damo nekaj poganjkov peteršilja, bazilike ali drugih aromatičnih zelišč, pridamo nekaj oljk in nekaj koščkov svežega ali slanega suhega paradižnika. Začinimo s polivko, ki jo pripravimo iz enakih delov oljčnega olja, kisa ali limoninega soka ter sojine omake in strtega stroka česna.

Luka Hren

Luka Hren diplomirani kineziolog in gibalni terapevt Diplomirani kineziolog, Fakulteta za šport, magistrski študij Kinezioterapija

Postavi vprašanje

Nastja Lazar

Nastja Lazar dr. med. spec. dermatovenerologije

Vsi Viva strokovnjaki