Zeleni čaj

(Foto: Jupiterimages)

Zdravilni napitek

Najprej je bil zeleni čaj. V Evropi veliko bolj znani črni čaj je prišel kaka štiri tisočletja pozneje in je dediščina kolonializma. Toda prek črnega čaja, najprej aromatiziranega in nato s pomočjo njegovih izvornih naravnih okusov, prej ali slej srečamo zeleni čaj.Do njega lahko pridemo tudi po bližnjici mimo oziroma zaradi zdravja. Toda kitajski spisi že pred 2600 leti omenjajo zeleni čaj predvsem kot zdravilno pijačo za krvni obtok, razstrupljanje telesa, izboljšanje vida in zbistritev uma.

Razlika med zelenim in črnim čajem je v pripravi in vsebnosti zdravilnih in zaščitnih sestavin. Zeleni čaj takoj po obiranju posušijo, na Japonskem ga prej še obdelajo z vodno paro. Črni čaj pustijo fermentirati. Medtem se spremenijo barva, okus in vsebnost sestavin; med drugim se zelo zmanjša vsebnost katehinov, ki so ključne snovi zelenega čaja in ščitijo organizem pred večino sodobnih bolezni.

Zeleni čaj je razveseljiva zbirka številnih sestavin. V njem so doslej našteli več kot 300 različnih snovi: rudnine z mikroelementi vred, vitamine, eterična olja, kofein, teofilin, čreslovine, fenolne kisline in flavonoide. Med slednjimi je glede pozornosti znanosti in učinkovanja v telesu daleč najbolj v ospredju vrsta katehina, ki ga z malo vaje povsem gladko izgovorimo: epigalokatehingalat (EGKG).

Za kaj in proti čemu je koristen zeleni čaj, je dolg spisek, ki se zaradi intenzivnih raziskav še podaljšuje. Na kratko: to je napitek za splošno zaščito telesa pred civilizacijskimi boleznimi in za spodbudo od narave dane visoke telesne odpornosti. Po dosedanjih raziskavah predvsem po zaslugi EGKG ščiti pred boleznimi srca in ožilja (med drugim znižuje raven holesterola v krvi) ter zavira in preprečuje rast tumorjev in rakastega tkiva.

Obenem je pomembna zaščita pred posledicami izpostavljenosti naravni in umetni radioaktivnosti. Povrhu učinkuje protivirusno in protibakterijsko ter ščiti pred gripo in okužbami dihal. Spodbuja presnovo in s tem samočistilne sposobnosti telesa.

Koliko zelenega čaja naj spijemo na dan, je upoštevanja vredno vprašanje, kajti čaj tako prijetno poživlja, da bi ga lahko kar pili in pili. Toda z njim je podobno kot z vinom - kozarec rdečega vina pri obroku je utekočinjen prispevek k zdravju, z nekaj kozarci več pa se obrne v lastno nasprotje.

Priporočila iz različnih virov se strinjajo, da je najbolje, če popijemo tri, štiri skodelice na dan. Če uporabljamo zelo kakovosten čaj, to pomeni tri nalive iz dveh žličk čaja. V večjih količinah zeleni čaj zaradi kofeina povzroča nemir in nespečnost, zaradi čezmernega odvajanja vode iz telesa pa izgubo rudnin. Poleg tega preveč kofeina obremenjuje trebušno slinavko in povzroča pomanjkanje vitamina B1.

Japonski, kitajski ali tajvanski zeleni čaj? To je vprašanje z enostavnim odgovorom: kar vse po vrsti. Japonski zeleni čaji so prefinjenega, polnega okusa in intenzivne rumeno-zelene barve. Kakovost se neposredno odraža v ceni: najboljši - na primer gyokuro, sencha in tamaryokucha - so najdražji.

Posebnost japonskih zelenih čajev sta bancha, za katerega oberejo tri leta stare liste čajnega grma, in kukicha, v katerem so samo rahlo pražene vejice tri- ali štiriletnih poganjkov. Za oba je značilna minimalna vsebnost kofeina.

Kitajski zeleni čaji so bogastvo raznolikosti zase. Običajno so močnejši in bolj grobega okusa kot japonski, po kakovosti pa segajo od tal do nebes. Dokaj zanesljiva pokazatelja kakovosti sta cena in seveda okus. Chun mee, mao feng, long tseng, zeleni yunnan in pai mu tan je le nekaj preizkusa vrednih imen. Med najbolj znanimi zelenimi čaji s Kitajske sta gunpowder, ki je precej močan tako po okusu kot po vsebnosti kofeina, in z jasminom odišavljeni zeleni čaj.

Tajvanski čaji pravzaprav niso povsem zeleni, ker so polfermentirani ali oolong čaji. V tej skupini je nekaj najboljših (in najdražjih) čajnih draguljev, kot sta formosa oolong jade in dung ti.

Najkakovostnejš darjeeling, ki ga sicer gojijo onstran Himalaje v istoimenski indijski pokrajini, je po učinkovanju podoben zelenim in oolong čajem, ker je le delno fermentiran. Pripravimo ga enako kot zeleni čaj.

Pravilna priprava zelenega čaja je ključna za okusno in zdravilno izkušnjo s to čudovito pijačo. K sreči je enostavna, ni pa enaka pripravi črnega čaja. Ker zeleni čaj vsebuje več sestavin, med njimi tudi trpkih in grenkih, pripravimo več nalivov. Za prvega segrejemo vodo na 50 do 60 oC in z njo prelijemo čaj. Na skodelico vode odmerimo dve poravnani žlički čaja. Pustimo stati od 3 do 5 minut in precedimo. Za drugi naliv zavremo skodelico sveže vode in z njo takoj prelijemo čajne lističe. Pustimo stati kake 3 minute, nato precedimo. Zeleni čaji najvišje kakovosti tudi tretjič dajo razmeroma okusen napitek. Pripravimo ga tako kot drugi naliv in precedimo po 5 minutah.

Največ zdravju koristnih sestavin se izloči pri daljšem - več kot 3 minute - namakanju lističev v vroči vodi. Takrat se izloči tudi več tanina, ki veže del kofeina, zato čaj ne poživlja tako zelo kot sicer.


Luka Hren

Luka Hren diplomirani kineziolog in gibalni terapevt Diplomirani kineziolog, Fakulteta za šport, magistrski študij Kinezioterapija

Postavi vprašanje

Nastja Lazar

Nastja Lazar dr. med. spec. dermatovenerologije

Vsi Viva strokovnjaki