Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Tek v poletni vročini

Po senci in v ohlapnih oblačlih

Poletje je čas visokih temperatur in pogosto tudi velike zračne vlage, ki nam pogosto krnijo radosti ob teku ali kaki drugi dolgotrajnejši dejavnosti na kopnem. Športna dejavnost v vročini ni le manj prijetna, temveč je lahko celo nevarna. Zaradi neveščega ravnanja se kaj hitro znajdemo v težavah, ki se kažejo v obliki krčev, velike utrujenosti, mravljinčenja, glavobola, lahko pa pride celo do smrtno nevarnega toplotnega udara (koma).

Vročina in vlažen zrak – najhujša kombinacija

Organizem mora za nemoteno delovanje vzdrževati stalno notranjo temperaturo. Pri temperaturi okolja, ki je blizu temperaturi kože (od 32 do 34 °C) je znojenje tako rekoč edini način hlajenja telesa. Pri normalni vlažnosti zraka človek med nizko intenzivnim (ko se še lahko pogovarja) teku z izhlapevanjem znoja izgubi od 0,5 do 1 litra znoja, pri tekmovalnem naporu pa celo do 3 litre znoja na uro. S tem se seveda zmanjša vzdržljivostna sposobnost (pri izgubi vode v višini 4 % telesne mase se tekačeva aerobna sposobnost zmanjša za 22 %), zaradi izgubljanja soli (NaCl) pa se poveča tveganje za nastanek mišičnih krčev.

Če je zrak suh, znojenje učinkovito hladi organizem, če pa okolje ni samo vroče, temveč tudi nasičeno z vlago, je ohlajanje z znojenjem znatno ovirano, kajti v vlažnem zraku se izparevanje znoja zelo upočasni. Kako velik vpliv ima zračna vlaga, pove podatek, da pomeni temperatura 35 °C pri 30-odstotni relativni vlažnosti zraka približno enak toplotni stres za telo kot temperatura 29 °C pri 90-odstotni relativni vlagi.

Če našemu organizmu ne uspeva več oddajati ustrezne količine toplote, pride do nevarnosti toplotnega udara. Telo se preneha znojiti, zato se telesna temperatura še poveča (celo do 42 ali 43 °C), koža je rdeča, vroča in suha, dihanje hitro in plitvo, povečata se krvni tlak in frekvenca pulza. Če pomoč z učinkovitim hlajenjem ne pride takoj, pride do okvar centralnega živčnega sistema, ki se lahko končajo celo s smrtjo. Zato pri temperaturah nad 35 °C in vlažnosti zraka nad 60 odstotkov odsvetujemo športno dejavnost, ki traja dlje kot eno uro.
Članek se nadaljuje »


Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

šport , rekreacija , tek , nadomeščanje tekočine , dehidracija , poletna vročina

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.

Komentarji

30.4.2010 13:52:39
V poletni vročini je bolje iti na en mrzu pir.
10.6.2010 18:51:50
Ko sem pred leti pričel s tekom sem delal zelo hude neumnosti in šel npr. čez vikend na tek po soncu ob 14.00, pri temperaturi 30 stopinj celzija. Seveda sem se čudil zakaj se mi vrti v glavi in nikamor ne gre... ,
10.6.2010 19:37:04
Vlaga ob vročini je res zoprna reč. Spomnim se, da sem že pri dobrih 20 stopinjah ob skoraj 100% vlagi švical kot konj, ko sem se vzpenjal iz Bohinja na Vogar. Sicer nisem bil blizu toplotnemu udaru, a zaradi ogromne količine znoja me je zaradi premočenih spodnjic začelo žuliti v mednožju (vlažna, z znojem prepojena koža se rada vname). Zato pri vlažnem vremenu priporočam, da imate dobro, udobno spodnje perilo, sicer boste naredili tako kot jaz: Vzpon sem nadaljeval brez gat ;)
29.6.2010 14:14:19
Meni je že malo nad 20 tako težko teči (pa ni nujno, da je zelo vlažno), da bi najraje vstajala kar sredi noči, ko še gre ... :) Pa s čelko po gmajni!
1.7.2010 14:39:54
Važno, da ni preveč vlažno, potem tudi pri višjih temperaturah ni problema! Pa seveda treba je piti!