Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Odvečni kilogrami


Vprašanje:

Lep pozdrav!

Pišem zaradi težav hčere, ki je preobilna. Pri 168 cm je težka okrog 85 kg. Kot otrok nikoli ni imela problemov s kilogrami. Sedaj je srednješolka. Probali sva že s kapsulami za hujšanje in z dietnimi pripravki za hujšanje, pa se je za nekaj časa njena teža umirila, potem pa spet šla navzgor. Kaj svetujete?

Hvala za odgovor in lep pozdrav!

Odgovor:

Pozdravljeni!

Čezmerno telesno težo ocenjujemo glede na izmerjeno težo in višino z izračunom indeksa telesne mase (ITM): masa v kilogramih deljeno s kvadratom višine, izražene v metrih. Vrednost ITM nad 25 pomeni čezmerno telesno težo, nad 30 pa debelost. Pri Vaši hčeri je izračunani ITM 30,1.

Glavni razlog za čezmerno telesno težo je neravnovesje med količino zaužitih in porabljenih kalorij. Skoraj celotna količina presežne energije, ne glede na to, ali gre v hrani za maščobe, ogljikove hidrate ali beljakovine, se na koncu shrani v obliki maščevja. Vzrok je predvsem pomanjkanje gibanja in nepravilna prehrana. Obstajajo pa tudi drugi dejavniki, kot npr: genetski, socialnoekonomski, duševni, hormoni in nekatera zdravila.

Čezmerna telesna teža povzroča ortopedske težave: bolečine v spodnjem delu hrbtenice, kolenih in gležnjih. Pogoste so tudi kožne spremembe. Ker je manjša površina telesa glede na težo, se toplota ne more učinkovito oddajati in je znojenje intenzivnejše. Prisotne pa so tudi otekline nog in gležnjev zaradi kopičenja manjše do zmerne količine tekočine.

Z zmanjšanjem telesne mase znižamo neposredno tveganje za bolezni kardiovaskularnega, respiratornega, mišično-skeletnega in endokrinega sistema. Ugoden vpliv je tudi na kožo in duševno stanje posameznika. Že 5 – 10 odstotno znižanje telesne mase zmanjša ogroženost zdravja do 50%.

V Sloveniji je 54% odraslih čezmerno prehranjenih, kar 15% vseh oseb pa je debelih (po raziskavi opravljeni leta 2001 in 2004 po protokolu CINDI).

Dejavniki, ki vplivajo na čezmerno telesno težo v odraščajoči dobi, so podobni tistim v odrasli dobi. Večina ima slabo samopodobo, premalo se gibljejo in se socialno izolirajo. Vedenjske prilagoditve lahko mladostnikom pomagajo obvladati debelost. Potrebno je upoštevati več dejavnikov, kot so dieta, sprememba načina življenja, povečana telesna aktivnost, podporno zdravljenje z zdravili in podpora okolja.

Glavni dejavniki za razvoj čezmerne telesne mase so nezdrave prehranjevalne navade. Poskrbeti je potrebno, da delež maščob v prehrani ne predstavlja več kot 15 – 30 % celokupne potrebe po energiji. Privoščiti si moramo čim več živil, ki jih sestavljajo nenasičene maščobne kisline, omega-3 in omega-6. Dnevno se priporoča 5 – 7 obrokov in najpomembnejši je zajtrk. Pri obrokih naj prevladuje zelenjava (vsaj za polovico krožnika), medtem ko se s sadjem ne sme pretiravati. En primerno zrel sadež ob obroku je več kot dovolj. Sveže sadje je polno topnih prehranskih vlaknin in zato pomaga pri uravnavanju holesterola. Priporočamo tudi neprečiščena žita in žitne izdelke z nizkim glikemičnim indeksom (GI). GI predstavlja stopnjo, s katero posamezno hranilo vpliva na raven krvnega sladkorja v telesu neposredno po njegovem zaužitju (škrobna živila, ki imajo visok GI so krompir in kruh). Dnevno pa je potrebno vnesti v telo od 1,5 do 2 litra tekočine. Priporoča se navadna voda, nesladkane sadne ali zeliščne čaje in sveže sadne in zelenjavne sokove.

Na trgu je precej živil, živil za posebne prehranske namene in živil za posebne zdravstvene namene, ki lahko nadomestijo posamezen oz. vse dnevne obroke. Delujejo zato, ker vsebujejo nižjo kalorično vrednost. Pri vaši hčeri govorimo o zelo visokem ITM, zato bi bilo potrebno, da se oglasi pri zdravniku, preden ji damo nasvet za konkretne izdelke. S prekomerno težo obremenjene notranje organe z intenzivno dieto še dodatno obremenimo, zato se to dela pod zdravniškim nadzorom. Preden greste k zdravniku lahko začnete s postopno menjavo živil zelenjava namesto ostalih predvsem škrobnih živil.

Izredno pomembna pa je tudi redna telesna aktivnost. Redna telesna aktivnost naj vključuje plavanje, kolesarjenje, hojo ali tek. Priporoča se 2 do 3 krat na teden, po 20 do 40 minut.

Poleg spremembe v načinu življenja, pravilnemu prehranjevanju in telesni aktivnosti kot pomoč pri hujšanju pomagajo tudi določena prehranska dopolnila. Namen prehranskih dopolnil je dopolnjevanje zdrave prehrane in ne zdraviti ali preprečevati čezmerne telesne teže.

Prehranska dopolnila, ki so povezana z izgubo telesne teže, lahko razvrstimo glede na njihove učinke. Poznamo pospeševalce metabolizma (kofein, guarana, mate), pospeševalce razgradnje maščob in zaviralce njihove sinteze (karnitin, zeleni čaj, CLA), pospeševalce odvajanja vode (beluši, regrat) ter zaviralce absorbcije ogljikovih hidratov (izvlečki fižola) in maščob (hitosan). Vsa ta dopolnila nam lahko pomagajo pri hujšanju, a njihovi učinki večinoma niso klinično dokazani.

Da bi vam ustrezno svetovala pri izbiri prehranskega dopolnila, Vas vabim, da se po zdravniškem pregledu hčere z njo oglasite v naši lekarni Nove Poljane, kjer vam bom strokovno svetovala po natančnejšem pogovoru.

Lep pozdrav.
 Lara Pezdir Podbregar, mag.farm.

Aktiven

Lara Pezdir Podbregar, mag.farm.

Zelišča in zdravilne rastline Zdrava hrana

Če želite zastaviti vprašanje stokovnjaku, se morate najprej prijaviti v sistem.

Prijava na portal



Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.