21 pravil za uspeh vaših novoletnih zaobljub

Novoletna zaobljuba, tako kot vsaka druga zaobljuba, je nekakšna prisega samemu sebi ali dolgoročni cilj, ki zadeva vas same (sprememba prehranjevalnih navad, bolj redno ukvarjanje s športom, opustitev kajenja, manjša vzkipljivost, manjša zlovoljnost, večji optimizem …) ali druge, denimo družino (na silvestrovo lahko, denimo, sklenete, da boste bolj potrpežljivi z bratom, da boste več pomagali partnerju, da se ne boste več prepirali s taščo …) in druge ljudi, ki vas obdajajo v vsakdanjem življenju, kot so prijatelji, sodelavci … V splošnem naj bi torej z uresničitvijo takšnih zaobljub izboljšali kakovost svojega življenja in posredno tudi življenja drugih.

Preden sklenemo novoletno zaobljubo

Če se odločite, da bo prav prehod v novo leto prelomnica, na kateri boste spremenili svoje življenje, je prav, da si vzamete nekaj časa in iskreno odgovorite na naslednja vprašanja:

  • Ali sklepate zaobljubo zato, da bi zadovoljili sebe ali druge?
  • Kaj je želeni rezultat novoletne zaobljube?
  • Kateri strahovi vas ženejo k sklepanju te zaobljube?
  • Ali ste resnično prepričani, da lahko dosežete zastavljeni rezultat?
  • Kateri možni dejavniki vas lahko odvrnejo ali vam preprečijo učinkovito izpolnjevanje novoletne zaobljube?

Če res želite, da se zaobljuba (novoletna ali tista, sklenjena na kateri koli drugi dan v letu) uresniči, potrebujete dvoje: trden namen in prepričanje, da vam bo uspelo.

Kako torej premostiti vrzel prepad med pomanjkanjem volje in prepričanjem vase, v svojo odločnost, trdnost, načelnost? Z upoštevanjem enaindvajsetih preprostih pravil – približno toliko dni imate pravzaprav tudi časa, da se odločite, kaj boste v naslednjem letu počeli s sabo in zase.

1. Poiščite "izvirni greh". Denimo, da za silvestrovo sklenete, da boste v naslednjem letu (oziroma od prvega januarja naprej) bolje krotili svoj neznosni temperament in v težkih situacijah ohranili trezno glavo. Veliko poguma je treba, da ugotovite, zakaj ste sploh jezni in kaj morate pri sebi razčistiti, da te jeze (vzkipljivosti, razdražljivosti) ne bi več bilo. Ali če se odločite, da boste opustili kajenje: za začetek se morate vprašati, zakaj pri vas sploh obstaja takšna odvisnost. Katero neizpolnjeno potrebo nadomeščate s kajenjem? Preden torej želite nekaj doseči, morate zbrati dovolj poguma, da razumete, zakaj želeni rezultat ne obstaja že od nekdaj.

2. Preglejte, kako uspešni ste bili pri izpolnjevanju lanskih novoletnih zaobljub. Vam je uspelo? Ne? Zakaj vam ni uspelo? Kaj boste storili, da vam bo letos − če seveda načrtujete enake cilje?

3. Zastavite si stvarne cilje. Zadeti sedmico na lotu, denimo, ni eden takšnih. Cilj mora biti dosegljiv, merljiv; v nasprotnem primeru boste kaj kmalu razočarani.

4. Vnaprej pripravite načrt. Ne čakajte do zadnje minute silvestrovega, saj bo v tem primeru na vašo novoletno zaobljubo v veliki meri vplival miselni vzorec tistega dne. Načrt naj ne bo zapleten; pripravljen naj bo tako, da ga bo preprosto začeti, izvajati in zaključiti. Postavite ga na vidno mesto (hladilnik, omaro …), kjer vas bo vedno spominjal na to, kar ste si zadali.

5. Nihče ne doseže cilja tako, da poskuša storiti vse hkrati, zato velike cilje razbijte na manjše. Na primer, zavežite se, da boste shujšali tako, da boste začeli hoditi k aerobiki in spremenili prehranjevalne navade.

6. Novoletne zaobljube natančno osmislite. Če ste si obljubili, da boste v naslednjem letu več počivali, o tem ne razmišljajte tako neposredno ("letos bom več počival"). Takšne neposredne zaobljube so odlična osnova za stres in vas naravnost silijo v to, da o tovrstni zaobljubi razmišljate kot o nečem, kar morate storiti, in ne kot o nečem, kar hočete storiti. "Letos bom odkril različne oblike sproščanja" zveni bolje. Zastavljeni cilj boste dosegli s preizkušanjem različnih oblik sproščanja in ne tako, da se boste morali sproščati pod prisilo notranje odločitve.

7. Ne poskušajte vsega hkrati. Skušnjava novoletnega večera je, da bi si zapisali seznam vsega, kar ste od nekdaj želeli spremeniti. Ne nasedite ji! Bolje bo, če boste namesto seznama petdesetih dosegli en cilj ali dva. Pozneje lahko na seznam še vedno dodate nove zaobljube. Preveč novoletnih zaobljub hkrati lahko vznemiri vaš življenjski ritem in vanj vnese dodaten stres, ki doseganje cilja samo dodatno ovira.

8. Novoletno zaobljubo natančno opišite. Namesto da rečete "ne bom več tako len", recite "želim redno telovaditi" ali "manj bom gledal televizijo".

9. Zavedajte se cene, ki jo morate plačati za to, da boste novoletno zaobljubo v resnici izpolnili. Vsak dosežek zahteva žrtvovanje, trud, tveganje in vztrajnost – in to polno ceno morate plačati vnaprej!

10. O novoletni zaobljubi se pogovorite s prijatelji, znanci, družinskimi člani. Ne držite je zase, saj boste pri doseganju zastavljenih ciljev morda potrebovali pomoč in podporo. Najbolje je, da najdete nekoga, ki je sklenil enako zaobljubo; z njim si bosta pri njenem uresničevanju pomagala in se spodbujala.

11. Za vedenje, ki ga želite spremeniti, poiščite alternative, ki naj postanejo del vašega načrta izvajanja novoletne zaobljube. Ali želite prenehati kaditi, kadili pa ste zato, da ste se sproščali? Razmislite o drugih oblikah sproščanja!

12. Ciljajte na stvari, ki se vam zdijo res pomembne, ne na tiste, za katere menite, da bi bile pomembne drugim in tiste, za katere menite, da jih drugi pričakujejo od vas. Pri zastavljanju novoletnih zaobljub morate biti predvsem sami svoji.

13. Življenje prinaša marsikaj nepričakovanega, zato morate biti tudi pri doseganju najpreprostejših ciljev pripravljeni na prilagajanje. Bodite prožni in pričakujte, da se vaš načrt uresničevanja novoletne zaobljube utegne spremeniti. Morda boste morali spremeniti celo cilje!

14. Sledite napredku. Lažje je slediti kratkoročnim ciljem in majhnim dosežkom, ki vas dodatno motivirajo. Za majhne uspehe na poti doseganja velikega cilja se nagrajujte. To vas bo dodatno motiviralo.

15. Ne glede na to, kako brezupno kaže, se strogo držite tega, kar ste si zadali. Strokovnjaki pravijo, da to, da nova dejavnost (na primer telovadba), preide v navado, zahteva 21 dni, šest mesecev pa je potrebnih, da postane del vaše osebnosti.

16. Poiščite pomoč. Ni treba, da novoletno zaobljubo uresničujete sami. Za pomoč lahko zaprosite družinskega člana, prijatelja, kogarkoli, ki bi vam lahko pomagal prebroditi začetno obdobje, sploh če gre za zapleteno, zahtevno zaobljubo, kot so tiste, povezane z zdravjem.

17. Ne obupajte. Če ste že 5. januarja spet začeli kaditi ali preveč jesti, obnovite zaobljubo in začnite znova. Novoletno zaobljubo lahko uresničite kadarkoli, tudi sredi vročega poletja!

18. Odpuščajte si. Niste popolni, zato je ne gre misliti, da ne boste naredili napake. Ko jo naredite, ne bodite prestrogi s sabo in ne obupajte. Ena napaka še ne pomeni konca sveta ali propada zaobljube. Držite se je še naprej, kot da se ni nič zgodilo. Hvaležni si boste!

19. Razmišljajte o vsem letu, ne le o prvem dnevu novega leta. Nič velikega ni mogoče doseči v enem dnevu (razen, seveda, zaobljube), zastavljeni cilj pa učinkovito dosežemo le postopno, s tisoči majhnih korakov skozi vse leto. Novoletna zaobljuba ni nič več in nič manj kot začetna točka; da boste v resnici izvedli zastavljeni načrt, pa morate spremeniti svoje vedenje ter razviti nove navade, vzorce in pristope.

20. Upočasnite življenjski tempo. Hitrejši ko je, več je možnosti za stres in napake, s tem pa manjša verjetnost, da boste dosegli zastavljeni cilj.

21. Predvsem pa: verjemite vase in v to, da ste novoletno zaobljubo sposobni uresničiti – do konca!

Kako se uspešno držati novoletnih zaobljub

  • Imejte pripravljene načrte, ki vam bodo pomagali, kadar se bodo pri izpolnjevanju obljub pojavile težave.
  • Sledite svojemu napredku. Bolj ko se boste "spremljali" in več povratnih informacij ko boste dobili, bolje za vas.
  • Ne razmišljajte o zaobljubah zadnji trenutek, prav na silvestrovo oziroma v prazničnem obdobju, ampak jih načrtujte prej. Razmišljajte o tem, kakšne koristi vam bodo prinesle, kako se vam bodo obrestovale in kako se boste spopadli s težavami, ki vam bodo pri izpolnjevanju zaobljub prišle na pot.
  • Nikoli se ne omejujte s prisegami, kot je "od prvega januarja ne bom nikoli več storil tega-in-tega".

Dejstva o novoletnih zaobljubah

  • Približno 63 odstotkov ljudi se drži novoletnih zaobljub še dva meseca po tem, ko so jih sklenili.
  • Manj kot 10 odstotkov ljudi, ki si zastavijo novoletne zaobljube, jih v resnici izpelje do konca.
  • Kar 67 odstotkov ljudi sklene tri ali več zaobljub.
  • Štiri najpogostejše novoletne zaobljube so: več telovadbe oziroma gibanja, večja "zagnanost" v službi ali šoli, boljše prehranjevalne navade in opustitev zdravju nevarnih razvad (kajenje, pitje, drogiranje …).
  • Več ljudi si kot novoletno zaobljubo zastavi novo navado kot opustitev stare.


Mirjam Toporiš Božnik

mag. Mirjam Toporiš Božnik certificirana apiterapevtka in NLP praktik hipnoze

Postavi vprašanje

Boštjan Kersnič

Boštjan Kersnič dr. med. spec. nefrolog

Postavi vprašanje

Jurica Ferenčina

Jurica Ferenčina dr. med. spec. družinske medicine

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki