Igrajmo se z otrokom! Pomagajmo mu, da skozi igro in v skladu s svojimi sposobnostmi razvije govor in komunikacijo. Pri zdravem otroku se govor razvija spontano, sočasno z duševnim in motoričnim razvojem, če le živi v okolju, v katerem dobi dovolj primernih govornih spodbud in razumevanja. Vsak otrok čuti potrebo po izražanju, razumevanju in govorni uveljavitvi. Otrokov pogled, dejanje, glas ali beseda je poskus, da bi izrazil sebe, svoje želje, potrebe, občutja in misli. Ko nam zleze v naročje, prinese svoj najljubši predmet ali igračko, vzpostavi z nami neposredni stik, neverbalno komunikacijo. To je jezik, govorica telesa, ki izraža otrokovo željo in potrebo po naši pozornosti in naklonjenosti. Otrok želi, da se z njim ukvarjamo, igramo, ga ljubkujemo in se pogovarjamo.
Pokažimo zanimanje
To je primeren trenutek, da mu vse to pokažemo, pozornost
usmerimo nanj in na njegove želje ter za nekaj časa pozabimo, da
smo morda utrujeni. Z otrokom se začnimo pogovarjati. Ne glede na
starost se bo odzval na govorne spodbude, saj se počuti varnega in
sprejetega; čuti, da ga imamo radi, ker smo si zanj vzeli čas.
Otrok čuti našo iskreno željo po komunikaciji in razumevanju
njegovega izražanja, pa naj je še tako majhen in nespreten pri
poskusih oblikovanja besed.
Stik naj bo iskren in pristen
Vzemimo otrokovo najljubšo igračko ali slikanico, ter
opišimo predmet ali sliko. Naj bo to tisto, kar otroka zanima. Ker
ga starši najbolje poznajo, to ni težko. Ni pomembno, kako razvit
je otrokov govor, kakšna sta kakovost in razumljivost njegovega
izražanja. Najpomembnejše je, da otroku pokažemo, da ga
razumemo.
Veselimo se vsakega poskusa govornega izražanja
Otrok je v zgodnjih poskusih izražanja negotov in
nespreten, artikulacija je neizdelana in slabo razumljiva. To je
normalen potek govornega razvoja. Pokažimo mu, da ga razumemo,
čeprav bomo morali kdaj tudi ugibati, kaj nam je želel povedati.
Odobravanje in nasmeh na našem obrazu otroku povesta, da ga
razumemo in se veselimo vsakega njegovega poskusa izražanja. S tem
spodbujamo in razvijamo otrokov interes za uspešno verbalno
komunikacijo.
Bodimo dober poslušalec in sogovornik
Otroku se prilagodimo in bodimo potrpežljivi. Kljub vsem
obveznostim si moramo vzeti čas in se mu povsem posvetiti. To velja
za vsa obdobja otrokovega razvoja. Bodimo ponosni na njegov
napredek in uspehe ter ga ne primerjajmo z drugimi otroki.
Govor prilagodimo otrokovemu razumevanju in stopnji
razvoja
V zgodnji dobi razvoja se otrok šele srečuje s poskusi
izražanja, tvorbe glasov in besed, zato mu moramo pri tem pomagati.
Naš govor naj bo razumljiv, jasen in razločen, besede kratke in
enostavne, da jih otrok prepozna in razume, četudi še ne govori.
Bolj ko bo poslušal naš govor, več pravilnih informacij bo dobival
o govornem izražanju.
Najbolj ga zanimajo starši in igra
V igri uživa že kot dojenček, ko se med previjanjem in
kopanjem igra s prstki, nogami in rokami. Že takrat veselo čeblja
in s tem verbalno izraža zadovoljstvo. Pozneje posega po predmetih,
igračah in slikanicah. V tem obdobju mu pokažemo predmet in ga
poimenujemo - tako se otrok hitro nauči, da z govorom poimenujemo
skoraj vse. Pozneje bo sam pokazal predmet ali osebo in s tem želel
izvedeti njegovo ime. To informacijo mu moramo podati karseda
jasno. Otrok se kmalu nauči z govorom izraziti svoje dejavnosti.
Uči se tudi izražanja svojih občutij - sprva neverbalno, z jokom,
smehom, neposlušnostjo, ko pa mu povemo besede, ki označujejo ta
občutja, se jih otrok čez čas nauči povedati. Vse naj poteka
igrivo, zabavno in prijetno za otroka.
Otroku lahko razložimo, čemu služi govor, še preden je sposoben govoriti!
Katja Arko Kampuš dr.dent.med. spec. ortodont
Mojca Cepuš svetovanje o prehrani Svetovalka za zdravo prehrano in hujšanje, certificirana nutricistka.
Simona Sanda uni. dipl. psih. spec. klinične psihologije