Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Zakaj ljubimo vodo?

Zdravilno ne deluje le morska voda, temveč tudi morski zrak. Minerali, ki se nahajajo v morskem zraku, zmanjšujejo stres, saj vsebujejo veliko negativno nabitih ionov, ki se bojujejo proti prostim radikalom (delujejo proti osksidativnemu stresu), ter s tem izboljšujejo pozornost in koncentracijo.
Zdravilno ne deluje le morska voda, temveč tudi morski zrak. Minerali, ki se nahajajo v morskem zraku, zmanjšujejo stres, saj vsebujejo veliko negativno nabitih ionov, ki se bojujejo proti prostim radikalom (delujejo proti osksidativnemu stresu), ter s tem izboljšujejo pozornost in koncentracijo. (Foto: Shutterstock)

Sreča na morju

Večina pozna občutek miru, ki nas prevzame, ko smo ob vodi, na njej ali pod njo. Ni človeka, ki se ob vodi ne bi počutil pomirjeno. Dopuste preživljamo ob morju in rekah, uživamo v vodnih športih, pa tudi v bazenih, kopelih in pod tušem. Vse še ni razjasnjeno, a veliko raziskav že potrjuje številne blagodejne občutke, ki jih vsi doživljamo ob vodi, pa se jih niti ne zavedamo.
Eden od raziskovalcev, ki je želel ugotoviti, zakaj voda tako blagodejno vpliva na nas, je tudi Wallace J. Nichols, morski biolog in okoljevarstvenik, ki živi ob kalifornijski obali. Večino svojega profesionalnega življenja je namenil varovanju ogroženih morskih želv. Ugotovil je, da je za varovanje našega morskega okolja ključno, da razumemo, zakaj smo ljudje z vodo tako močno povezani in zakaj ima na nas tako pozitiven vpliv. Vemo, da naš planet predstavlja več kot 71 odstotkov vodnih površin in to, da jih ohranjamo zdrave, čiste, dostopne in biološko raznolike, je ključno tudi za naše zdravje in počutje, je Nicholsovo sporočilo.

Zato se je povezal s številnimi nevroznanstveniki in psihologi po svetu in začel organizirati srečanja, na katerih bi zbrali čim več relevantnih dokazov. Tako je počasi nastala tudi njegova knjiga Modri um (v izvirniku Blue mind, ki je izšla pred tremi leti). Vse še ni razjasnjeno, a veliko raziskav že potrjuje številne blagodejne občutke, ki jih vsi doživljamo ob vodi, pa se jih niti ne zavedamo.


Vse je »ok«

»Naš odziv na vodo je neizmerno globok,« pravi Nichols. »Je povezan z življenjem in gre tudi za naše preživetje.« Vemo, da naše telo sestavlja 60 odstotkov vode, v možganih pa je ta odstotek še višji, in sicer kar 75 odstotkov. Prav zaradi tega nas gotovo voda še posebej privlači in »nasmeji« naše možgane. »Ko vidimo ali slišimo vodo, v naših možganih to sproži odziv, da smo na ‚pravem‘ mestu,« pravi avtor. Že starodavna ljudstva so se rada naseljevala ob vodi – ob njej so čutili, da je vse v redu, da je tam varno in da voda omogoča preživetje in blagostanje. Danes nam to lahko predstavlja tudi bazen, tuš ali pogled na morje z balkona. »Čim smo ob vodi, dobimo signal, da je vse ok,« pravi Nichols.


Naravno meditativno stanje

Ob vodi se aktivira stanje, ki ga Nichols poimenuje modri um. Modri um, kot razloži avtor, tekmuje z drugima dvema pogostima stanjema – z rdečim umom, ki je stresen, tesnoben, preveč aktiven, a premalo produktiven, ter s sivim umom, ki je otopel, letargičen, demotiviran in nezadovoljen. »Rdeči« in »sivi« stanji v današnjem času doživljamo vse prepogosto, voda pa je tista, ki nas lahko vrne nazaj v »modrega«. Modri um je posebno sproščeno, skorajda meditativno stanje, ki nas naravno prevzame, ko smo v vodi, na njej ali pod njo, pa tudi ko jo vidimo, poslušamo ali samo čutimo njeno teksturo. Življenje ob vodi pa nas zato ne le osrečuje, pomirja in vrača čustveno zdravje, temveč posledično spodbuja tudi osebni in poslovni uspeh ter boljše odnose.

Možgani preklopijo

V vsakodnevnem življenju naša čutila nenehno bombardirajo elektronske naprave, dogajanje doma ali v službi, v mestih in na ulicah. Naši možgani zato prav hrepenijo po dopustu, ki pa jim ga privoščimo le redko. Tak dopust se za možgane zgodi ob vodi. Ob vodi sta poenostavljena tako zvok kot pogled. To je tisti kognitivni počitek, ki ga možgani prav potrebujejo. Ob vodi so še vedno aktivni, a na drugačen način. S slikanjem aktivnosti možganov so ugotovili, da se ob vodi v nas poveča izločanje pozitivnih hormonov, kot sta dopamin in oksitocin, zniža pa se raven stresnega hormona kortizola. »Ob vodi se spremenita tako naš um kot naše telo,« razlaga Nichols. »Sprostimo se, spremeni pa se tudi kakovost naših misli. Aktivira se drugačno valovanje možganov, pri katerem se obrnemo navznoter in dobimo večji vpogled vase, občutimo pa tudi globoko povezanost z drugimi in okoljem ter začnemo bolj ustvarjalno razmišljati.


Voda sproža meditativno stanje

Veliko ljudi neskončno uživa, ko sedijo in samo strmijo v reko ali ocean … To lahko počnemo v nedogled in čeprav se tega ne zavedamo, takrat dosežemo stanje, podobno meditaciji – umirjeno osredotočeni in blago pozorni. Možgani so sproščeni, ampak osredotočeni in to stanje jim dejansko koristi na različnih nivojih – to zmanjšuje stres, tesnobo, bolečino in depresijo, izboljšuje pa mentalno jasnost in fokus ter kakovost spanja.


Spodbuja sočutje in občutek povezanosti

Ob vodi pogosto doživimo tudi močne občutke čudenja, ki v nas vzbudijo občutke povezanosti, občutek neskončnosti narave, v katerem se naš fokus z »jaz« preusmeri v »mi«. Ko se čudimo in navdušujemo, se počutimo povezani sami s seboj in s svetom okrog sebe, s tistimi, ki nas obdajajo. Ni naključje, da se toliko najlepših romantičnih trenutkov zgodi ravno ob vodi – od zarok, porok, poročnih potovanj … Voda je bila od nekdaj »rezervirana« za najbolj svete obrede, tako življenja kot smrti.

Za ustvarjalnost

Včasih lahko ustvarjalnost spodbudi že skok pod tuš. V nenehni preži in natrpanem urniku našim možganom preredko privoščimo počitek in čas, da svobodno premlevajo – stanje, ki bi ga lahko opisali kot sanjarjenje, ko damo prosto pod domišljiji, sestavljanju spominov, samorefleksiji in introspekciji. Ko so naši možgani v tem umirjenem stanju, pogosto lahko naredijo povezave, do katerih prej nismo uspeli priti.

Za mentalno in fizično zdravje

Vadba od vodi je veliko bolj blagodejna kot denimo vadba v natrpanem fitnes centru ali doma pred televizijo. Od raftinga, vožnje s kajakom, do deskanja na vodi, vedno več obvodnih terapij se uporablja tudi kot eno od terapij pri odpravljanju različnih psiholoških težav, kot sta posttravmatski stresni sindrom in depresija. Bivanje ob vodi pa pomaga tudi pri travmah, tesnobi, spanju, avtizmu, odvisnostih, fizični kondiciji, pozornosti, fokusu, stresu, žalosti, posttravmatskem sindromu, gradi osebno odpornost in še in še …

K vodnjakom naše sreče

Skupaj z nevroznanstveniki in psihologi je tako Nichols dognal, da so oceani, jezera in divje tekoče vode vodnjaki naše sreče in sprostitve, družabenega življenja in romance, miru in svobode, igre in ustvarjalnosti, učenja in spomina, inovacije in vpogledov, vzhičenosti in nostalgije, samozavesti in samote, čudenja in prespraševanja, empatije in sočutja, globokega spoštovanja in lepote. Zato si jo le privoščite. Čim večkrat.


Imate radi modro?

Naši možgani imajo zelo radi modro barvo – modri odtenki nas naravno privlačijo in modra barva je ena bolj priljubljenih na svetu, ki v osnovi deluje pomirjujoče. Močna modra barva spodbuja jasne misli, nežnejši modri odtenki pa pomirjajo in spodbujajo koncentracijo. Povezujemo pa jo s pozitivnimi kvalitetami, kot so mir, odprtost, globina in modrost.

Morje kliče

Zdravilno ne deluje le morska voda, temveč tudi morski zrak. Minerali, ki se nahajajo v morskem zraku, zmanjšujejo stres, saj vsebujejo veliko negativno nabitih ionov, ki se bojujejo proti prostim radikalom (delujejo proti osksidativnemu stresu), ter s tem izboljšujejo pozornost in koncentracijo. Ko se kopamo v vodi, sol ohranja koncentracije hormonov triptamina, serotonina in melatonina v možganih, s čimer zmanjšujemo depresijo in povečujemo naše dobro počutje. Dobrodejen vpliv ima tudi zvok valov, saj spreminja valovanje naših možganov v sproščeno stanje. Na dobro fizično počutje vpliva tudi temperatura vode – hladnejša voda v spomladanskih ali jesenskih mesecih sprošča živce, toplejša poletna voda pa sprošča mišice.

Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

počitnice , voda , morje

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.