Preženite spomladansko utrujenost

(Foto: Shutterstock)

Namesto, da bi skočili na plano in zagnali motorje na najvišje obrate, spomladanski sonček skozi okno pogosto opazujemo utrujeni, brezvoljni, malodušni, razdražljivi, nemirni. Težje se skoncentriramo in nad tem pogosto tarnamo. Izčrpanost in splošna oslabelost sta prav tako pogosta v tem prehodnem času v toplejši del leta. Kot bi imeli mačka, potem ko smo se prebudili iz zimskega spanja. Viva vam prinaša nasvete, kako se ji letos lahko izognete ali v veliki meri omilite simptome.

Zakaj smo spomladansko utrujeni?

V našem telesu sta tako presnova kot hormonsko ravnovesje močno odvisna od zunanjih okoliščin. Če je zunaj mrzlo in temno, se telo skuša zavarovati tako, da zniža temperaturo, dvigne krvni tlak in izloča več spalnega hormona melatonina. Ta sprememba se dogaja postopoma in traja nekaj časa, toda ravno takrat, ko je telo naravnano na te pogoje, se letni čas spet spremeni in se je potrebno znova prilagajati novim okoliščinam. Z daljšanjem dneva in toplejšim vremenom začne telesna temperatura rasti, krvne žile se širijo in krvni tlak pada. Z zmanjševanjem izločanja melatonina se začne povečevati izločanje hormona serotonina, odgovornega za dobro počutje, ki nastaja le pod vplivom dnevne svetlobe.

Čim več na prostem

Dokler se telo ne prilagodi novim razmeram, je v stresu, ki ga čutimo kot utrujenost in oslabelost. Da bi karseda zmanjšali ta stres prehoda, si lahko precej pomagamo pregnati spomladansko utrujenost z nekaterimi preverjenimi prijemi. Prvo pravilo je, da čim več časa preživimo na prostem, saj izpostavljenost sončnim žarkom zavira nastajanje melatonina in spodbuja izločanje serotonina. Zvlecite svojo zadnjo plat s kavča na svež zrak in takoj se boste počutili bolje.

Čim več sadja in zelenjave

Uživajte čim več svežega sadja in zelenjave, kolikor jih pač sezona dopušča, veselite se vsakega novega sadeža, ki ga podari narava, kot so mlada kopriva, regrat in divji šparglji, in si jih privoščite v izdatnih količinah. Načrtno izbirajte živila, bogata z vitamini in minerali, kot so otrobi, špinača, korenček, por, jabolka, gobe, oreščki in ribe. Utrujenost in razdražljivost vam lahko pomaga pregnati tudi uživanje timijana ter pripravkov iz rmana. Za obnovo zalog energije si pripravite napitek iz korenčka, limone, pomaranče, jabolk in zelene. Pri kuhanju uporabljajte čim več rožmarina, bazilike in majarona.

Telovadite

Telovadba je preverjena formula za boljše počutje in zbranost, toda v tem času naj bo malo manj intenzivna, da vas dodatno ne obremenjuje. Najbolj priporočljive so vaje za večjo umiritev in tiste, ki vam bodo pomagale zbrati energijo, da boste lahko pomladi izrekli iskreno dobrodošlico sveži in prerojeni.

Savna in knajpanje

Savna, knajpanje in druge oblike izmeničnega prhanja z mrzlo in vročo vodo stabilizirajo krvni obtok in jeklijo vaš žilni sistem, zato bo manj dovzeten za temperaturno nihanje. Za takojšnjo pomoč oblijte podlahti z mrzlo vodo in dajte mrzle obkladke na čelo, kar bo v hipu pregnalo simptome.


Prebujajte se postopoma

Predvsem se preprosto zavedajte, da je vaše telo, tako kot narava sama, v prehodnem obdobju, zato simptomov ne jemljite preveč resno, bodite prijazni, potrpežljivi in popustljivi do sebe in dajte si čas, da se spet prilagodite.

O spomladanski utrujenosti

Spomladanska utrujenost smukne skozi ista vrata, skozi katera vstopi pomlad. Nemci jo imenujejo Frühjahrsmüdigkeit, na Poljskem je znana kot kriza sončnega obrata. Po nekaterih izročilih je posledica tega, da v tem času zmanjka vseh zimskih zalog, pomlad pa še ni postregla s svežo hrano, zato je energijo, ki jo imamo na voljo, nujno preudarno razporediti, oddremati tudi čez dan. Čeprav je vreme zunaj čudovito, bo prva sveža zelenjava na voljo šele v maju, zato je bila v preteklosti pomlad najtežji čas za revne ljudi. Čeprav je zdaj drugače in imamo svežo zelenjavo na voljo skozi vse leto, pa smo še vedno okoreli in lenobno zaspani ves čas. Mogoče nam je kaj ostalo v genih?