Decembersko obdarovanje

Vesna V. Godina
Vesna V. Godina (Foto: Diana Anđelić)

Podarjamo odnose, ne stvari

Spet je tu december in skupaj z njim decembrska praznovanja. In spet, kot že nekaj let zapored, pišem besedilo v bran obdarovanju. Zadnja leta se je namreč začela širiti logika, podprta z najrazličnejšimi argumenti, po kateri jeobdarovanje nasploh – in decembrsko še posebej – nesmiselno. Tako lahko slišimo, da je obdarovanje zgolj nepotrebno zapravljanje denarja, ki ga imamo tako ali tako premalo. Da z decembrskim obdarovanjem zgolj neposredno polnimo žepe trgovcev, posredno pa služimo kapitalu. Skratka, da decembrsko obdarovanje ni nič drugega kot molzenje naivnih porabnikov.

Druga skupina argumentov ne poudarja toliko nesmiselnosti tega početja kot dejstvo, da ljudje nimajo denarja niti za življenje, kaj šele za darila. To dandanes za premnoge v Sloveniji seveda drži – in to bi nas moralo najmanj skrbeti. Revščina namreč utegne spremeniti– in v praksi dejansko spremeni – praznike in obdarovanje v še posebno žalostno demonstracijo revščine. Spomnimo se samo praznovanja božiča v filmu Billy Elliot. Kljub temu sta obe skupini argumentov zoper obdarovanje v resnici "prekratki". Poleg tega obe skrivata "skrito agendo", ki jo je treba razumeti, če naj sploh razumemo, zakaj moramo bližnje obdarovati. Zakaj je to v resnici najboljše, kar lahko storimo. Četudi smo že na robu preživetja – ali še posebno takrat.


Argumenti zoper prvo skupino ugovorov – torej tisto, ki pravi, da so prazniki "brezvezni", ceremonije obdarovanja pa prav tako – so povezani s tem, da je obdarovanje, kot vse kaže, univerzalen družbeni proces, da je torej prisoten v vseh družbah in kulturah, med vsemi ljudmi, ki so kdaj koli živeli in ki živijo v družbenih skupinah. Verjetno tak proces, taka dejavnost ne bi bila tako univerzalna, če bi bila v resnici "brezvezna", nepotrebna. Socialni in kulturni antropologi že od Maussa in njegovega znamenitega eseja z naslovom O daru (1924) vedo precej o tem, zakaj velja obdarovanje razumeti kot nujen in obvezen del socialnega življenja sleherne družbene skupine. Obdarovanje je namreč povezano z vzpostavljanjem kooperativnih vezi – tako znotraj skupine, ki ji posameznik pripada, kot tudi med skupinami, zlasti če gre za skupine, ki so v konfliktnih, nemara celo v sovražnih odnosih.

Obdarovanje kot dejanje podarjanja in zlasti sprejemanja daru je v resnici namenjeno vzpostavljanju kooperativnih vezi tam, kjer jih še ni, ali pa gre za podaljševanje kooperativnih vezi tam, ki so že obstajale, vendarje njihov "rok trajanja" potekel. Logika vzpostavljanja kooperativnih vezi je pri obdarovanju povezana z izborom oziroma vsaj delno svobodo pri izbiri osebe ali skupine, ki bo prejela darilo. To pomeni, da v sleherni družbeni skupini poleg kooperativnih vezi, ki jih posameznik ne more izbirati (to je praviloma in najprej sorodstvo), obstajajo tudi kooperativne vezi, pri katerih je mogoče izbirati, s kom bo posameznik ali skupina v kooperaciji.

Posameznik in skupina izbira med različnimi možnostmi. Koga bodo obdarovali ali s kom bodo poročili dekle, ki jo je prišlo zasnubit že kar nekaj snubcev oziroma njihovih družin … Da, seveda, dekle, godno za poroko, je bilo vsekakor dar, in to dar nad darovi, najdragocenejši dar, s katerim ste lahko sovražnika v resničnem življenju in zmaja iz pravljice preobrazili v sorodnika, torej v nekoga, ki mora z vami obvezno sodelovati. To so s pridom izkoriščali tudi Habsburžani. Ljudje torej obdarujejo tiste, pri katerih se to najbolj "izplača", ljudi, ki so zanje najbolj dobičkonosni. Dobičkonosni v smislu kooperativnih socialnih vezi in ne nujno denarja. To pomeni, da s tem, ko nekoga obdarujemo, druga oseba ali skupina pa dar sprejme, v resnici dobimo socialni odnos. Darilo, predmet, ki ga podarimo, je zgolj sredstvo za vzpostavljanje kooperativnih vezi.
Članek se nadaljuje »


Pavle Košorok

prof. dr. Pavle Košorok dr. med. spec. kolorektalne medicine

Postavi vprašanje

Lara Pezdir Podbregar

Lara Pezdir Podbregar mag.farm. P3 Professional licenciran svetovalec

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki