Skrij
< >

A- A A+

Bakterije na naših dlaneh

Čeprav je študija pokazala manjši vpliv umivanja rok na pestrost bakterij na dlaneh, je umivanje rok, zlasti s protibakterijskimi mili, ne le zaželeno, temveč tudi nujno. (Foto: Shutterstock)

Ženske dlani bogatejše

Na človeških rokah so našli veliko več bakterij, kot so menili doslej. Na ženskih dlaneh jih je kar za polovico več kot na moških. Številne od 150 vrst bakterij, kolikor so jih odkrili na dlaneh, so koristne, mnoge pa tudi nevarne. Čeprav umivanje rok ne zaleže veliko v boju proti bakterijam, je za zdaj najučinkovitejše orožje in najboljša preventiva pred okužbami in boleznimi.

Džungla na rokah

Ko boste prebrali ta članek, boste najbrž stekli v kopalnico in si temeljito zdrgnili roke. Na njih namreč živi prava džungla bakterij. To zlasti velja za ženske dlani, na katerih so našli za skoraj polovico več različnih bakterij, kot jih prebiva na moških dlaneh. Verjeli ali ne, znanstvenikom je to uspelo dokazati šele nedavno. Odkrili so namreč, da se na vsaki dlani bohoti kar 150 vrst bakterij, medtem ko je teh drobcenih, včasih koristnih, pogosto pa tudi nevarnih organizmov več kot 4500. Dlani veljajo za ogledalo značaja in poklica: lahko so nežne ali grobe, poleg tega, da služijo za rokovanje, božanje, hranjenje in delo, pa so tudi pravo gojišče bakterij.

Znanstveniki so s tehnikami genske sekvence, ki jih sicer uporabljajo pri preučevanju oceanskih voda, ugotovili, da na človeških rokah živi v povprečju 150 vrst bakterij. Raziskovalci niso bili presenečeni le nad tolikšnim številom bakterij, temveč tudi nad dejstvom, da jih je na ženskih dlaneh neprimerno več. Razlaga za to razliko se najbrž skriva v dejstvu, da imajo ženske drugačen pH kože, v njihovem telesu delujejo drugačni hormoni, tudi znoj se izloča drugače, povrhu pa si pogosteje umivajo roke.

Koristne in nevarne bakterije

Večina odkritij v zadnjih nekaj desetletjih je nakazovala, da so številne bolezni povezane z organizmi, ki se "prilepijo" in živijo na dlaneh, zato mnogim boleznim, ki jih povzročajo bakterije in virusi, upravičeno pravimo bolezni umazanih rok. To je znano, ni pa še znano, katere od teh bakterij so nevarne, katere pa so koristni prebivalci dlani. Znanstveniki bodo na osnovi teh dognanj določili zdravo raven bakterij, ki jo bodo uporabljali za natančnejše postavljanje diagnoz, verjetno pa tudi kot opozorilo, prvi signal, da je v človeškem organizmu nekaj narobe.

Ljubijo levo ali desno dlan

Omenjena študija prinaša še eno zanimivost. Poleg tega, da nekatere bakterije pogosteje živijo na ženskih kot na moških dlaneh, se bakterije razlikujejo tudi po tem, katero dlan imajo raje – levo ali desno. Pri ljudeh, ki so sodelovali v študiji, so namreč ugotovili, da je na levi in desni dlani samo 17 odstotkov enakih bakterij, vse druge pa so se razlikovale. Zdaj znanstveniki skušajo odgovoriti na neznanko, katere bakterije in zakaj raje živijo na levi ali desni dlani. Ugotovili so še, da je na dlaneh trikrat več različnih bakterij kot na podlahti, komolcu ali v prebavilih.

Poznamo manj kot 1 % bakterij

Kaj bodo pokazale nadaljnje raziskave, bomo izvedeli že kmalu, lahko pa pričakujemo številna presenečenja, saj dr. Robert Merkis, profesor mikrobiologije in imunologije z Univerze Rochester, trdi, da znanstveniki poznajo manj kot odstotek vseh bakterij na svetu. Kakorkoli, strokovnjaki so prepričani, da bodo najnovejša dognanja o velikem številu bakterij na človeških dlaneh prispevala k odkritju, katere so odgovorne za posamezne bolezni, vse to pa bo brez dvoma prispevalo k boljšemu in učinkovitejšemu zdravljenju.

Umivanje rok je nujno

Čeprav je študija pokazala manjši vpliv umivanja rok na pestrost bakterij na dlaneh, je umivanje rok, zlasti s protibakterijskimi mili, ne le zaželeno, temveč tudi nujno. Ena od osnov higiene je, da si rok ni treba umiti le pred in po jedi, temveč veliko pogosteje. Pogosto umivanje rok je preprost in najučinkovitejši ukrep, da se izognete okužbam in boleznim, pa naj gre za prehlad, gripo ali viruse, ki se skrivajo v hrani in prehajajo na roke. Otroke je treba naučiti, da si je treba redno umivati roke, da bakterij in drugih povzročiteljev nalezljivih bolezni ne bodo vnesli v telo in jih prenašali na druge. In nikar naj vas ne skrbi za dobre bakterije: po umivanju se bodo že kmalu vrnile v svoje staro prebivališče – na vaše dlani.

Vam je članek všeč?

Išči po ključnih besedah

bakterije , higiena , umivanje rok , infekcijske bolezni , bakterijska okužba

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.