Top shujševalne diete v ZDA

(Foto: Dreamstime)

Kaj zares deluje?

Žal ni nobene bližnjice ali čudežnega zdravila za uspešno hujšanje, toda dejstvo je, da se vsak trud izplača. Predstavljamo nekaj najbolj priljubljenih ameriških shujševalnih diet, njihove prednosti, slabosti ...

The Zone
Malo ogljikovih hidratov, veliko beljakovin, zmerne količine maščob

Hrana, ki jo lahko uživate: manj mastna hrana, kot so piščančje prsi brez kože, ribe, manj mastni siri, določeno sadje in zelenjava, majhne količine olivnega ali repičnega olja.Ali lahko zdržim ob tej dieti: to je nizkokalorična dieta (800 do 1200 kalorij na dan), primerna za kratkotrajno hitro hujšanje, ne pa tudi za dolgoročno prehranjevanje.
Prednosti: dieta vsebuje dovolj sadja in zelenjave z nizko vsebnostjo škroba in malo nasičenih maščob, omejuje pa uživanje rafiniranih ogljikovih hidratov, ki vsebujejo malo hranilnih snovi.Slabosti: če hočete ostati v "coni", morate vsakem obroku paziti na natančno razmerje med maščobo, beljakovinami in ogljikovimi hidrati. Dieta je kalorično zelo restriktivna, zato je pri njej težko vztrajati dalj časa, zlasti tistim, ki se ukvarjajo s telesno dejavnostjo.
Pripombe: izziv kombiniranja določenih živil utegne biti dolgoročno preveč zapletena in zahtevna naloga. Količine ogljikovih hidratov (celo dobrih, kot so polnozrnate žitarice in fižol) so omejene, kar otežuje vztrajanje pri tej dieti, ki temelji na ugotovitvi, da ogljikovi hidrati spodbujajo kopičenje maščobe zaradi povišanih ravni inzulina in da zato manj ogljikovih hidratov pomeni rešitev problema debelosti. Toda hujšamo samo, če zmanjšamo celoten dnevni vnos kalorij oziroma količino hrane, s čimer povečamo občutljivost na inzulin. V omejevanju ogljikovih hidratov ni nobene čarovnije, zlasti vprašljivo pa je omejevanje "dobrih" ogljikovih hidratov, kot so škrobna zelenjava, integralne žitarice in fižoli.V razmislek: dieta avtorja dr. Barryja Searsa je hitro postala mednarodna uspešnica. Gre za zapleten načrt prehranjevanja z natančnim deležem ogljikovih hidratov, beljakovin in maščob: 40 % ogljikovih hidratov, 30 % beljakovin in 30 % maščob. Ta dieta je po zaslugi uravnoteženega pristopa zelo priljubljena med obiskovalci telovadnic in fitnesov. Dr. Sears je prepričan, da naše telo deluje optimalno samo, če je razmerje med temi osnovnimi hranili optimalno. Številni poklicni športniki se ravnajo po različicah tega programa. Toda človek se kaj hitro naveliča nenehnega merjenja in tehtanja obrokov, saj je dandanes življenjski slog preveč hiter. Če imate osebnega kuharja ali dovolj časa, da si sami pripravljate vse obroke, je to pravi program za vas. Celo dr. Sears je v nekem televizijskem intervjuju, v katerem je branil zapletenost svoje diete, predlagal delitev obrokov po velikosti in raznovrstnosti v prid tehtanju. Toda tudi to je vse preveč zamudno za naš hiter življenjski ritem.

Pritikinova dieta
Malo maščob, kalorična zgoščenost

Hrana, ki jo lahko uživate: nepredelano sadje in zelenjava, pusta hrana živalskega izvora, nemastni mlečni izdelki, manj mastna hrana z ogljikovimi hidrati.
Ali lahko zdržim ob tej dieti: ta pristop naj bi pomagal vzpostaviti nadzor nad velikostjo porcij in količino kalorij.Prednosti: uživanje sadja in zelenjave ter manj mastnih živil spodbuja bolj zdrav način prehranjevanja in nadzor nad kalorijami.
Slabosti: pri tej dieti je težko vztrajati daljši čas, saj vsebuje zelo malo živalskih maščob.V razmislek: strokovnjaki menijo, da je ta dieta razmeroma varna in zdrava, zlasti za ljudi s tveganjem za razvoj bolezni srca.
Pritkinovo dieto so razvili kot specifičen program za zdravljenje srčnih bolezni, pri čemer je bilo hujšanje zgolj dodatna korist. Pritkinova dieta spodbuja uživanje zdravih maščob z visoko vsebnostjo omega-3 maščobne kisline v omejenih količinah. V resnici gre za vegetarijansko dieto, ki dovoljuje omejene količine mlečnih izdelkov in perutnine. Če razmišljate o prehodu na vegetarijanski način prehranjevanja, jo vsekakor preverite.

Štirje načini prehranjevanja za štiri krvne skupine
Dieta, utemeljena na krvni skupini

Hrana, ki jo lahko uživate: vaša krvna skupina določa hrano, ki jo lahko jeste, od povsem rastlinske do uživanja velikih količin živalske hrane. Če jeste ustrezno vaši krvni skupini, naj bi vaš prebavni sistem deloval bolje, med hujšanjem pa se boste izognili virusom in vnetjem ter hkrati preprečili bolezni..Ali lahko zdržim ob tej dieti: to pravzaprav ni program hujšanja, ampak način prehranjevanja.
Prednosti: s tem, ko vam govori, kaj je dobro jesti in kaj ne, v vaše prehranjevanje vnaša strukturo.Slabosti: to je zapleten sistem, ki mu ni lahko slediti. Veliko hranljivih hranil je prepovedanih. Nobena znanstvena teorija ne podpira zamisli, da bi morali ljudje jesti hrano glede na krvno skupino.
Komentar: v temelju varen način prehranjevanja, toda zaradi seznama specifične hrane, ki se ji moramo izogibati, medtem ko moramo drugo jesti, pomanjkljiv. Jesti zdravo je veliko lažje od tega programa. Hujšanje je, tako kot pri vsaki dieti, posledica manjšega vnosa hrane.V razmislek: prehrana glede na krvno skupino ali krvna dieta je postala zelo priljubljena alternativna dieta po zaslugi knjige Štirje načini prehranjevanja za štiri krvne skupine avtorja Petra D'Adama, ki smo jo v Vivi že predstavili. Osnovna zamisel je, da je skupina 0 dominantna, (lovec), ki zahteva meso; krvna skupina A naj bi bili poljedelci, torej rastlinojedci, vegetarijanci; ljudje s krvno skupino B naj bi uživali mešano hrano, tisti s krvno skupino AB pa naj bi bili mlečni tip. Način prehranjevanja glede na krvno skupino je za mnoge postal življenjsko vodilo, toda ta teorija pri znanstvenikih in zdravnikih vzbuja veliko pomislekov, saj obstaja premalo znanstvenih dokazov, ki bi podprli zamisel, da krvna skupina dejansko vpliva na izbor prehrane in hujšanje. Kaže, da je Peter D'Adamo napisal prodajno uspešnico z hrupno marketinško in šibko znanstveno osnovo.

Atkinsova dieta
Malo ogljikovih hidratov, veliko maščob

Hrana, ki jo lahko uživate: rdeče meso, piščančje in puranje meso, morska hrana, jajca, mastni mlečni izdelki (maslo, smetana, olja, oreški, zelenjava), ki ne vsebuje veliko škroba, umetna sladila
Ali lahko zdržim na tej dieti: obstajajo tri faze te diete: indukcija, hujšanje in vzdrževanje. Ni dokazov, da je dieta, bogata z maščobo, tudi zdrava.Prednosti: nekateri ljudje uživajo v mastni hrani in sprva hitrem hujšanju.
Slabosti: ta dieta v nasprotju z vsemi veljavnimi prepričanji sili ljudi, da jedo s kalorijami nabito hrano, kar sicer povzroča pridobivanje teže.Komentar: uživanje mastne hrane dviguje raven holesterola v krvi ter povečuje tveganje za nastanek bolezni srca in ožilja. Poleg tega je dieta revna s sadjem in zelenjavo, polnozrnatimi žitaricami in drugimi viri ogljikovih hidratov, vsebuje malo fitokemikalij in vlaknin, to pa lahko povzroči zaprtje. Izguba vode iz telesa ima lahko za posledico hitro hujšanje, s tem pa ustvarja lažen občutek uspešnosti diete. Mnogim se sprva zdi uživanje mastne hrane zabavno, a se ga tudi hitro naveličajo. Dieta se dolgoročno izkaže kot enolična in omejevalna. Vsaka uspešna dieta se opira na zmanjšanje zaužitih kalorij, kar znižuje krvni tlak ter raven sladkorja, holesterola in trigliceridov v krvi
V razmislek: Atkinsova shujševalna dieta je najbolj priljubljena med ljudmi, ki zagovarjajo hujšanje z malo ogljikovih hidratov in velikim deležem beljakovin. To naj bi ustvarjajo tako imenovano ketozo, proces, pri katerem začne telo porabljati nakopičeno maščobo, medtem ko beljakovine, ki jih uživamo, preprečujejo telesu, da bi porabljalo mišično maso. Knjige dr. Atkinsa so med najbolje prodajanimi v zadnjih letih, nedavno pa so začeli prodajati tudi posebne nadomestke obrokov v obliki ploščic in drugih oblikah za dneve, ko ljudje nimajo dovolj časa, da bi pripravili ustrezen obrok. Ti nadomestki obrokov in energetske ploščice so zelo dragi in nekateri, ki so jih poskusili, pravijo, da niso kaj prida okusni. Dr. Atkins bo moral objaviti še kakšno študijo, ki bo pokazala tudi dolgoročne učinke te visokobeljakovinske diete. Kritiki so namreč prepričani, da dolgoročno uživanje visokobeljakovinske prehrane utegne motiti delovanje nekaterih organov. Dr. Atkins je s to dieto postal vodilni guru hujšanja, kljub odprtemu vprašanju o njenih dolgoročnih posledicah. Če pa mislite, da bi lahko živeli brez kruha, testenin in drugih ogljikovih hidratov, je Atkinsova dieta verjetno nekaj, kar velja poskusiti.

Dr. Dean Ornisheva nemastna dieta

To je trenutno ena od najbolj priljubljenih manj mastnih diet. Dr. Dean Ornish je napisal zelo uspešni knjigi Odvračanje srčnih bolezni in Jem več, tehtam manj, kjer je razložil svojo filozofijo hujšanja s pomočjo nemastne diete. Dieta je zelo zahtevna, lahko bi rekli, da celo radikalna; nekateri ji pravijo tudi vegansko prehranjevanje, vendar dokazano vpliva na znižanje tveganja za nastanek srčnih bolezni.

Dieta Suzanne Somers

Knjigo Somersizing je napisala Suzanne Somers, v njej pa predstavlja dieto, ki vsebuje malo ogljikovih hidratov in je tudi sicer nizkokalorična. Njen program sledi nekaterimi smernicam Atkinsove diete brez ogljikovih hidratov, čeprav je manj omejevalna. Prinaša nove možnosti kombiniranja živil in močno nasprotuje rafiniranemu sladkorju in umetnim sladilom. Gre za kombinacijo nekaterih dobro znanih trendov iz drugih priljubljenih diet, ni se je težko držati, žal pa tako prehranjevanje ne ustvarja občutka sitosti, zaradi česar je pri taki dieti težko vzdržati dalj časa.


Pregled najbolj priljubljenih ameriških shujševalnih diet

Dieta Sestava Priporočljiva hrana Vodilo diete Metoda hujšanja
Dr. Atkins
Shujševalna dieta
Začetna faza: 20 g ogljikovih hidratov. Vzdrževalna faza: stalna nizka raven vnosa ogljikovih hidratov. Brez omejitve kalorij. Meso, siri, jajca, perutnina, maščobe in olja; precejšnja omejitev pri ogljikovih hidratih, sadju in zelenjavi. Debelost je posledica presežka ogljikovih hidratov, hrana, bogata z beljakovinami in maščobami pa povzroča manj lakote Dieta spodbuja ketozo, torej način, kako telo porablja maščobo kot "gorivo". Atkins pravi, da ketoza vpliva na izločanje inzulina, to pa preprečuje nastajanje nove maščobe
Dr. Barry Sears Zone dieta 40 % ogljikovih hidratov, 30 % beljakovin in 30 % maščob. Kalorije so omejene. Trije obroki in dve malici na dan; manj kot 400 kalorij na obrok; hrana z nizkim glikemičnim indeksom Uživanje ustrezne hrane omogoči presnovo, ki telesu zagotavlja več energije in hkrati zmanjša občutek lakote. Znižanje ravni inzulina.


Dr. Dean Ornishov program ohranjanja zdravega srca Manj kot 10 % maščob, od 15 do 20 % beljakovin, od 70 do 75 % ogljikovih hidratov in 5 mg holesterola na dan - brez omejitve kalorij. Dieta priporoča integralne žitarice, sadje in zelenjavo ter zelo malo mesa, mlečnih izdelkov in maščobe. Dieta z malo maščobe zniža raven škodljivega holesterola v krvi. Znižanje celotnega krvnega holesterola in tako imenovanega slabega (LDL) holesterola.
Prehranska piramida Manj kot 30 % maščob, od 55 do 60 % ogljikovih hidratov in od 10 do 15 % beljakovin. Dieta določa odmerke posameznih skupin živil. Piramido so zasnovali, da bi zdravim ljudem pomagali oblikovati ustrezne prehranjevalne navade; usmeritve so zapisane v Smernicah ameriške prehrane. Dieta omogoča prožnost pri izbiranju hrane ter ravnovesje med ravnmi kalorij, maščobe in natrija
Pritikinova dieta Od 8 do 12 % maščob, od 12 do 15 % beljakovin, približno 80 % ogljikovih hidratov in manj kot 100 mg holesterola na dan. Dieta priporoča integralne žitarice, sadje in zelenjavo ter minimalno količino maščob in živalskih beljakovin. Manj mastna dieta povečuje raven energije. Dieta znižuje celotni krvni holesterol, slabi (LDL) holesterol, obenem pa celicam prinese več kisika.

Hujšanje s tabletami

To je najlažji in hkrati najnevarnejši način hujšanja. Tablete za hujšanje so čedalje bolj priljubljene, saj živimo v družbi, ki verjame, da bi morala za vse naše tegobe obstajati tableta, ki bi jih na mah odpravila. Medicinska skupnost nenehno objavlja nove genetične študije, v katerih je raziskovalcem uspelo izolirati maščobne celice in njihove značilnosti. Tisti, ki mu bo uspelo ustvariti izdelek, ki bo potlačil tek ali povzročil odvajanje vode, bo zanesljivo zaslužil ogromno bogastvo. To sili industrijo k predstavljanju vedno novih izdelkov, ki pa jih niso preučili v dolgoročnih študijah, saj so morebitni dobički previsoki, da bi čakali. Uporabniki poročajo, da približno polovica takih sredstev učinkuje, skoraj vsa pa povzročajo neželene učinke, kot so živčnost, zaprtje in razdražljivost. Tablet za hujšanje nikoli ne bi smeli jemati dalj časa.

Shujševalna dieta s seksom

Ta dieta je primerna samo za pare in se namesto na to, kaj je treba jesti in kaj ne, usmerja na skoraj vse ostalo. To je enostaven koncept, preprost za uporabo, zahteva pa dovolj časa, vajo in potrpežljivost. Pri tej dieti je pomembno predvsem, kje jesti, kako jesti, zakaj jesti, kdaj jesti in česa ne jesti. Največja past shujševalne diete s seksom je možnost, da postane vir nesoglasja med partnerjema, če nista v enaki meri predana preizkušanju programa. Kritiki pozdravljajo shujševalno dieto s seksom, saj utrjuje prepričanje, da če ste zmožni vsaj malce spremeniti nekatere navade, vam bo uspelo spremeniti tudi celotno smer vašega življenja. Hujšanje s seksom, ki so ga nedavno priredili tudi za samske posameznike, sicer ne obljublja hitrih rezultatov, pač pa postopno zniževanje teže, povečevanje energije in predvsem več življenjske radosti.
Nastja Lazar

Nastja Lazar dr. med. spec. dermatovenerologije

Petra Može

Petra Može univ. dipl. soc. del.

Postavi vprašanje

Bogdan Ambrožič

dr. Bogdan Ambrožič dr. med. spec. ortopedije

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki