Čiščenje telesa

(Foto: Shutterstock)

Včasih so puščali kri ... zdaj jemo regrat

Kako si po dolgi zimi očistiti telo? Odgovor je odvisen predvsem od tega, s čim ste se pozimi zastrupljali. Z drugimi besedami, vsak ima svoje tegobe in potrebe.

Če za koga zima pomeni pogostejšo kombinacijo alkohola in holesterola v kozarcu in na krožniku, za drugega pomeni neskončno uživanje zelja, repe, citrusov in drugih zdravih živil. Praviloma pa na slabše počutje najbolj vpliva pomanjkanje gibanja in dnevne, še bolje, sončne svetlobe.

Pojem čiščenja telesa je star toliko kot zavedanje o telesu in zdravju. Ker različne zasvojenosti niso odvisne od letnih časov, se z odpravljanjem njihovih posledic na tem mestu ne bomo ukvarjali. Danes bomo govorili le o posledicah čemernega odzivanja na življenjske obveznosti in radosti, zaposlenosti ali "zapacanosti", kot temu pravimo v vsakdanjem jeziku. Zlasti pri polovici prebivalstva, tisti bolj prijetni za oko, pa gre še za odpravo kakega centimetra ali dveh na pozimi dobro skritih delih, ki spomladi radovedno poškilijo izpod tanjših oblačil.


Pripravki za večjo živahnost

Posledice dolge zime bomo tako opredelili glede na nekatere pogoste simptome in pogledali, kaj zeliščarji in nutricionisti menijo o njihovem odpravljanju. Ne bi pa znova poudarjali potrebe po gibanju, zlasti na svežem zraku, in pozitivnem odnosu oziroma veselju do življenja. Nekateri med posledice dolge zime postavljajo na prvo mesto premajhno zbranost, budnost in živahnost. Večina pripravkov za večjo živahnost vpliva na delovanje možganov. Če ogljikovi hidrati in zlasti sladkor možgane uspavajo, jih proteini spodbujajo. In ni jih treba veliko, že majhne količine namreč zmanjšujejo nastajanje serotonina v možganih. Po nekih raziskavah menda tudi sadje in oreščki spodbujajo delovanje možganov, predvsem bor, mineral v sledeh. Bor lahko dobimo iz oreščkov, stročnic, brokolija, jabolk, hrušk in grozdja. Druge raziskave so pokazale, da na možgansko dejavnost v precejšnji meri vplivajo tudi vitamina B1 (pšenični kalčki, otrobi, oreščki, meso) in B2 (jetra, mleko, mandlji), karoten (obarvana zelenjava in sadje), železo (zelenjava, jetra, morski sadeži, soja) in cink (ostrige, ribe, stročnice, žita, temno puranovo meso).

Po navedbah nekaterih avtorjev na boljše razpoloženje vplivata še folna kislina (stročnice, špinača) in selen v sledovih (hrana iz morja, orehi, sončnična semena, piščančja jetra). Tu je še česen, ki je v neki raziskovani skupini precej zmanjšal utrujenost, nemir in razdražljivost, ter pekoča paprika, ki s kapsaicinom (to je snov, ki je kriva, da paprika peče) sproži izločanje endorfinov. Nekateri navajajo, da tudi elevterokok (sibirski ginseng) poveča odpornost na vsakodnevne strese in krepi splošno odpornost organizma. Drugi prisegajo na švedsko grenčico, ki spodbuja tek in ugodno deluje na prebavila, vendar je ne jemljite, če imate obolela jetra ali žolčne poti. Na Kitajskem množično uporabljajo ginseng, ki ohranja vitalnost, fizično moč, povečuje koncentracijo in intelektualne sposobnosti.

Kar zadeva tako imenovane pomladne kure za razstrupljanje, lahko mirno zapišemo, da gre najpogosteje za uporabo rastlinskih diuretikov (kopriva, njivska preslica), ki povzročijo večje izločanje vode, s tem pa tudi snovi, ki so topne v vodi.

Sam za dobro jutro in več veselja do življenja zjutraj pijem čaj z žajbljem in rožmarinom, ki name deluje ugodno, saj spodbuja tek in poživlja. Poživlja tudi kopel z rožmarinovim eteričnim oljem. Zlasti želim opozoriti na regrat. Uživanje izvlečkov iz korenin in zelenih delov rastline ali cele rastline v solati pomeni vse tisto, kar ljudsko zdravilstvo pojmuje kot čiščenje krvi, karkoli že to je. Poleg tega se pri nabiranju regrata gibljemo v naravi in na svežem zraku (seveda tega ne smemo početi ob prometnih cestah).

Nobenega dvoma ni, da igrajo spomladi pomembno vlogo v našem telesu vitamini, vsak na svoj način. In nobenega dvoma tudi ni, da je ta tema preširoka, da bi jo načenjali na tem mestu. Drugič. Posebno mesto si zasluži tudi post. Tudi o tem kdaj drugič. Zdaj je torej začetek pomladi. Z njo pridejo svetloba, toplota, gibanje na zraku, regrat, potem še prvo spomladansko sadje in zelenjava in za večino bo to povsem dovolj in zima bo tudi glede počutja hitro odplaknjena in pozabljena. Če pa ne, bo vsak zase našel obliko pomladanskega čiščenja, ki mu bo najbolj ustrezala. V vsakem primeru pa so spomladanske kure sinonim za to, kar naj bi tako ali tako počeli ves čas, torej zdravo jedli in se gibali na svežem zraku.

Če se nagibate k ortodoksnim rešitvam in posegom v telo, naj vam naštejem še metode za razstrupljanje svete Hildegarde, stare že tisočletje. Ta je zdravi prehrani in življenjskemu slogu nasploh dodala še puščanje krvi, stavljenje rožičkov in post. Izberite sami. Ali se posvetujte s svojim zdravnikom.
Mojca Cepuš

Mojca Cepuš svetovanje o prehrani Svetovalka za zdravo prehrano in hujšanje, certificirana nutricistka.

Vsi Viva strokovnjaki