Umetnost dihanja – sudaršan krija

(Foto: Jupiterimages)

Dihajmo z umom

Prvo dejanje življenja je vdih in zadnje izdih. Vmes teče življenje, v katerem vsak dan vdihnemo in izdihnemo 15 tisoč litrov zraka, ne da bi se svojega dihanja resnično zavedali. In vendar so naša čustva, občutki in um povezani z dihanjem. To lahko jasno vidimo: kadar smo jezni, je naše dihanje drugačno od dihanja v stanju zadovoljstva. Vsakemu čustvu ustreza določen vzorec dihanja. Toda naša čustva in misli je težko obvladovati z voljo, precej laže pa je nadzirati dihanje.

Um lahko umirimo z dihom. Na tok misli vplivamo tako, da se naučimo zavestno uporabljati dihanje. Zavedati se moramo, kako pomembno je pravilno dihanje in kako nujno je, da ga obvladujemo in izkoristimo za boljše počutje. V našem dihu so številne življenjske skrivnosti, saj povezuje notranji svet tišine z zunanjim svetom dejavnosti.
S preprostimi in učinkovitimi dihalnimi tehnikami se lahko sprostimo, odstranimo posledice stresa in se napolnimo z novo močjo, ki jo potrebujemo za uspešno in učinkovito delovanje čez dan.

Jogijska znanost


Medtem ko na Zahodu radi analiziramo in poskušamo nadzirati jezo, vzhodna filozofija pravi: ne analiziraj, jeze se zavedaj in jo občuti. Bodi pozoren na svoje dihanje. Že nekaj pozornosti na dihanje sprosti strupe in čustva, ki so se nakopičili v celicah. Um postane bistrejši in jasnejši. Ko se naša zavest dvigne in se zavedamo svojih telesnih občutkov, bomo opazili, da se ta spremenijo. V staroindijskem jeziku sanskrt je beseda radost opisana kot "razširitev uma". Vsakič, ko smo srečni, čutimo, da se nekaj v nas širi. In kadar smo žalostni, se naš um zoži. Že s preprostimi dihalnimi tehnikami, ki jih opravljate po pet do deset minut na dan, lahko dosežete širjenje in sproščanje uma.

Veda o dihanju, ki jo je razvila joga, je natančna, več kot pet tisoč let stara znanost, spada pa med prve, ki so prepoznale tesno povezavo uma in čustev z zagotavljanjem in obnavljanjem optimalnega zdravja. Jogijska znanost o dihanju pravi, da strupi, ki se nabirajo v celicah, povzročajo lenobnost in pospešujejo nastanek bolezni. Različne dihalne tehnike temeljijo na starodavnem indijskem jogijskem znanju, ki ga je za sodobno življenje prilagodil Šri Šri Ravi Šankar, indijski modrec, priznan mirovnik in pobudnik številnih izobraževalnih ter dobrodelnih organizacij in projektov po vsem svetu. Njegov sistem obsega telesne vaje, meditacije in dihalne tehnike, med drugim tudi tehniko sudaršan krija.

Uravnovešenje


Sudaršan krija ali tehnika zdravilnega diha premore izredno poživljajočo moč. Vsako telesno celico prežame s kisikom in jo napolni z novim življenjem. S tem z lahkoto odstrani negativna čustva, ki se v obliki strupov kopičijo v telesu; ko se predihamo, se napetost, razočaranje in jeza sprostijo, tesnoba, depresija in otopelost izginejo, namesto njih pa občutimo telesno olajšanje, umirjenost in osredotočenost. In ko se v sebi dobro počutimo, se naravni tok ljubezni prelije tudi v naš odnos do drugih.

Naša duša in čustva imajo svoj ritem, svoj ritem imajo tudi naše misli, naše dihanje in telo. Če so ti ritmi v sozvočju, smo srečni in zadovoljni, če pa niso, je naše življenje zbegano in zmedeno. Sudaršan krija prinese harmonijo vseh teh ritmov. Ta dihalna tehnika nekatere ritme dihanja uporablja za odstranjevanje stresa, podporo organom in telesnim sistemom, preobrazbo premočnih čustev in umiritev uma. Celice se fizično obnovijo, človek pa se počuti uravnovešenega in zadovoljnega. Velika prednost te tehnike je v tem, da nima neželenih učinkov, izvajati jo je mogoče vsak dan, primerna je tako za odrasle kot za otroke, poleg tega jo lahko kombiniramo z vsemi oblikami zdravljenja. To je tehnika, ki pomaga takoj, primerna pa je za sprostitev in osvoboditev občutkov jeze in strahu ter za vse situacije, v katerih smo ohromljeni zaradi negativnih čustev. Z njo lahko prebrodimo tudi težave s tremo in nepričakovane konflikte, ki se pojavljajo čez dan.

Za boljše delovanje organov


Dihanje spreminja energetsko celično presnovo in zagotavlja optimalne razmere za delovanje vseh organov in sistemov. Če imunski sistem, krvni obtok in presnova delujejo, kot je treba, se celice lažje upirajo notranjim in zunanjim škodljivim dejavnikom, delovanje in zgradba posameznih organov pa se izboljšata – celo po večletnih motnjah in težavah.

Pljuča so eden od najpomembnejših organov za izločanje strupov iz telesa. Poleg ogljikovega dioksida, ki je količinsko največji presnovni produkt, se z izdihovanjem izločajo tudi številne druge odpadne snovi. Kljub temu v povprečju uporabljamo samo 30 odstotkov pljučne zmogljivosti. Dihalne tehnike, vključno s tehniko sudaršan krija, omogočajo učinkovitejšo uporabo pljuč, s čimer uspešno odstranijo strupe iz telesa.

Možgani so daleč največji porabnik kisika. Če jim ga primanjkuje, smo utrujeni, brez volje za vsakršno dejavnost, razdražljivi in nasploh pretirano dojemljivi za stresne okoliščine. Opazovanje dihanja je najhitrejša metoda, s katero lahko umirimo misli. Z zavestnim dihanjem začne optimalno delovati hipofiza. Ko pa se naše dihanje še bolj upočasni, se aktivira epifiza. Razmišljanje je odraz delovanja leve možganske polovice, in ko misli utihnejo, lahko navežemo stik z intuicijo, z delovanjem desne možganske polovice. Z dihanjem si čistimo energetske poti in kanale v telesu ter se osvobajamo omejujočih prepričanj, čistimo pa tudi povezave z minulimi dogodki in željami za prihodnost. Ob pomoči dihalne tehnike sudaršan krija se sprosti napetost in svet vidimo z novim razumevanjem. Stres se ne zadržuje v nas, kar nam omogoči, da smo polni življenja in radosti.

Učinki sudaršan krije


V minulih letih so bili učinki tehnike dihanja sudaršan krije predmet nekaterih znanstvenih raziskovalnih projektov. Neodvisne študije so pokazale, da ta dihalna tehnika:

  • omili stres (zniža raven stresnega hormona kortizola),
  • zniža raven holesterola, zlasti škodljivega LDL-holesterola,
  • zniža raven mlečne kisline,
  • poveča količino naravnih ubijalcev celic, celičnih "varuhov" našega imunskega sistema,
  • sproži večjo možgansko aktivnost,
  • prispeva k večji koncentraciji,
  • omogoča globlji počitek ob sočasni zbranosti,
  • omili strah ter blago, zmerno in močno depresijo,
  • prispeva k boljšemu splošnemu počutju in zadovoljstvu.

Subjektivna poročila o izboljšanju zdravja in umirjenosti uma tisočih ljudi, ki izvajajo sudaršan krijo, se ujemajo z izsledki raziskav, ki kažejo na splošno okrepitev sistema um-telo, boljše rezultate EEG-preiskav, raven kortizola in laktata pa zrcali stanje sproščenosti in sočasne budnosti. Pomemben porast naravnih ubijalcev celic in antioksidantskih encimov nakazuje, da lahko redno izvajanje vaj pomaga preprečiti številne resne bolezni. Padec ravni holesterola lahko prepreči kardiološke bolezni, depresija pa se pri visokem deležu posameznikov hitro ublaži. Četudi so potrebne nadaljnje študije, ti izsledki kažejo na pomembno obnovitev zdravja in promovirajo učinke teh vaj.

Kje se lahko naučimo sudaršan krijo?


Sudaršan krijo, ki jo uporablja več kot 30 milijonov ljudi po vsem svetu, izključno poučuje mednarodna organizacija Art of Living Foundation (fundacija Umetnost življenja). Pri nas jo poučujejo v okviru Zavoda za razvoj človekovih vrednot. Namen organizacije je razvijanje in dvigovanje kakovosti življenja v telesnem, umskem in duhovnem smislu. V Sloveniji obstaja dolgoletna tradicija izvajanja protistresnih programov, ki potekajo v obliki učne delavnice, poudarek pa je na praktičnem delu, pri katerem udeleženci osvojijo različne dihalne tehnike in spoznajo telesne vaje, ki poleg boljše telesne gibljivosti ugodno vplivajo na sposobnost sproščanja in na osredotočenost. Hkrati obravnavajo procese samospoznavanja in samoopazovanja, ki ponujajo uvid v delovanje miselnih, čustvenih in spominskih procesov: kako zaznamo stres, kako se stres odraža na fizičnem telesu, oblike spoprijemanja s stresom in uresničevanje človekovih potencialov. Po opravljenem 22-urnem seminarju lahko udeleženci izvajajo osvojene metode in tehnike samostojno, doma. Skupaj z razgibalnimi vajami to zahteva po slabo uro na dan.

Andrej Repež

asis. dr. Andrej Repež dr. med. spec. plastične, rekonstruktivne in estetske kirurgije

Nevio Medved

Nevio Medved dr. med. plastične, rekonstrukcijske in estetske kirurgije

Postavi vprašanje

Vsi Viva strokovnjaki