Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Kaj svetuje kitajska medicina pozimi?


Jejte sezam za krepke ledvice!

Čeprav zime niso več takšne kot nekoč, se v kitajski medicini še vedno držimo načela, da se je za celoletno dobro telesno in psihično počutje potrebno prilagoditi letnim časom. To še posebej velja za prehrano in aktivnosti. Ta enostavna modrost je tudi 'skrivnost' vseh starih kultur in civilizacij.

Zima je čas ledvic

Kitajska medicina pravi, da vsakemu letnemu času vlada drug organ. Zima je čas ledvic! V njih je shranjena naša enegija za vitalnost, rast, razvoj in reprodukcijo. Pozimi je ta organ najdejavnejši, hkrati pa tudi najbolj občutljiv. Skrb za ledvice v zimskem času resnično prinese veliko dobrega. Ledvicam po teoriji petih elementov odgovarja črna barva. Ko je mrzlo, priporočamo hrano, ki je črne barve - črni sezam, črna soja, črne drevesne gobe, fižol - saj s tem krepimo energijo ledvic. Ne samo, da boste ostali zdravi in okrepili imunski sistem, bolj poskočni boste, laže boste prenašali mraz in pripravljeni boste na težave in bolezni, ki se pojavljajo spomladi (spomladanska utrujenost, težave z vezmi, glavoboli, alergije).

Hrana, ki krepi

Pozimi je treba jesti hrano z visoko vsebnostjo hranljivih snovi. Kitajska beseda za krepitev je bu, kar pomeni obnoviti ali zapolniti tisto, kar v telesu manjka. Stvari, ki krepijo oziroma obnavljajo, se delijo na dve kategoriji: živila, ki krepijo: svinjina, divjačina, različna eksotična hrana, kot so svileni piščanec (ima čisto črno telo in na Kitajskem ne velja za prav nič eksotičnega), morske kumare, morski ježki in drugo z beljakovinami bogato meso, pa tudi fižol in oreški. Druga so zdravilne rastline ali snovi naravnega izvora, ki tudi krepijo. Predpisati jih mora izkušen zdravnik kitajske medicine glede na posameznikovo bolezensko stanje in konstitucijo.

Med boleznijo

Med prehladi in obolenji nikoli ne smemo jesti krepčilne hrane ali zelišč, kajti to povzroči nasproten učinek: namesto, da bi se znebili tistih dejavnikov, ki nam povzročajo bolezen (patogeni dejavniki, kot so mraz, vlaga, veter, virusi, bakterije), jih z bogato hrano samo še dodatno krepimo in množimo. Zdravniki kitajske medicine vedno poudarjajo, da je treba prehlad iz telesa odstraniti. To naredimo tako, da med obolenji jemo zelo lahko hrano brez beljakovin, na primer razkuhan riž. V nasprotnem primeru lahko prehlad ali obolenje ostaneta 'potuhnjena' v telesu in se na dolgi rok v njem spreminjata v vročino (vročina pa lahko v telesu povzroča marsikaj drugega: vnetja, izsušenost, glavobol, razdraženost ...).

Ohranjajte toploto

Pozimi je pomembno, da ostajate topli, še posebej, ko na hitro zamenjate zunanjo temperaturo, na primer, ko greste iz avta na mraz. Ko se spotite, pazite, da ne greste takoj v bolj hladno ali mrzlo okolje, saj bo vaše telo prehitro izgubljajo toploto, to pa bo zaviralo vašo sposobnost za samoregulacijo (še posebej velja za starejše ljudi in za ljudi z visokim krvnim pritiskom). Za preprečevanje prehlada je zelo pomembno, da imate okončine tople, še posebej glavo in noge. Pa tudi predel trebuha naj bo zavarovan pred mrazom (pod popkom je energijsko središče našega telesa). Otroci in ženske, ki jih rado zebe v roke ali noge, ali tisti, ki imajo težave z mehurjem (na primer uhajanje urina, uriniranje večkrat ponoči), naj bi še posebejpaziili, kakšno hrano jedo, saj so lahko zaradi uživanja mrzle in nepogrete ter preveč surove hrane še bolj občutljivi. Na splošno velja, da se pozimi izogibamo vsemu, kar ohlaja telo.


Vadba

Če ponavadi ne telovadite, si naredite program za zimo, ki odgovarja vam in vašim zmožnostim. Intenzivna telovadba zgodaj zjutraj ali pozno zvečer ni priporočljiva, saj ni pametno, da smo potni, ko je najhladneje. Pore in koža so po kitajski medicini povezane s pljuči, pljuča pa z imunskim sistemom. Jasno je, da skozi ta dva organa v telo najprej vdrejo zunanji klimatski dejavniki: mraz, veter, vlaga, vročina. Presežek teh patogenih dejavnikov povzroča razne težave in bolezni v telesu, od prehladov, bolečih menstruacij, neplodnosti do kronične utrujenosti, katere vrok nastanka je v vdoru prevelike količine vlage v telo. Starejši ljudje naj bi vsi delali aerobne vaje, vendar samo do te mere, da se malo poveča srčni utrip, intenzivna vadba ni potrebna. Če vadite v zaprtih prostorih, poskrbite, da so dobro prezračeni.

Higiena

Nikoli ne pozabite na umivanje rok in čiščenje nosu, saj sta to glavni navadi, ki nam pomagata, da se pozimi izognemo prehladom.

Za ravnovesje - sezam

Znak, da se je na Kitajskem začela zima, so velike posode, polne zmletega sezama in orehov. Naprodaj so v vseh trgovinah s hrano in lekarnah, kjer te sestavine meljejo sproti. Mešanica je del tradicionalne kitajske prehrane za zimske čase. Ne samo, da so orehi izjemno hranilni, tudi sezam je nekaj posebnega. Drobna semena bele ali črne barve (črni sezamje bolj učinkovit) so polna vitaminov, beljakovin in hranil, vključno z maščobami, ogljikovimi hidrati (za centralni živčni sistem), vitamini A in E, lecitinom, kalcijem, železom in magnezijem. Linolenska kislina (nenasičena omega-6 maščobna kislina) pomaga pri zmanjševanju holesterola. Vitamin E je antioksidant, ki pomaga hraniti kožo, jo ohranja gladko in preprečuje nastanek vnetij.


Odlične lastnosti sezama

Sezam deluje nevtralno, medtem ko oreh po zaužitju deluje toplo. Redno uživanje sezama dobro vpliva na jetra, ledvica (pod ta organski sistem v kitajski medicini spadajo tudi reproduktivni organi in plodnost), pa tudi na vranico, torej na tri zelo pomembne sisteme in vire energije v telesu. Sezam krepi kri, izboljša vid, deluje kot odvajalo, pomaga pri nastajanju materinega mleka, izboljšuje rast las in je nasplošno znan kot hrana proti staranju! Priporoča se tudi, da ga uživajo šibkejši ljudje, ki jih muči vrtoglavica ali zvonjenje v ušesih, pa tudi pri visokem krvnem tlaku, preveč maščobe v krvi, kašljanju, prehitremu sivenju las ali pri zelo suhih laseh, pri suhem in trdem blatu ali kadar imajo mamice premalo mleka. Sezamu naj se izogibajo tisti, ki imajo diarejo ali kronično vnetje črevesja. Sezam se lahko uporablja za kuhanje v obliki olja ali kot semen, ki jih zaužijemo.

Recepti

Kaša ali sezamova 'sluz'
Po angleško se kitajskim kašam na splošno reče congee. To je zelo lahka in krepčilna jed, zelo primerna za starejše, otroke in bolne. Tudi na Slovenskem smo včasih imeli take jedi, imenovane sluz (SSKJ: gostljata jed iz razkuhanega riža, ješprenja: skuhati otroku rižev sluz). Na spletu najdemo zelo veliko receptov za to jed, ki ponese hranila globoko v jedro našega telesa in nas krepi na za telo neobremenjujoč način.

Sestavine: črni sezam in rž(4:1), mleti orehi, arašidi (lahko dodate tudi druge oreščke).

Priprava:
1. Sezam in riž operite in ju za pol ure namakajte v vodi.
2. Skuhajte sluz tako, da najprej zavrete vodo, potem pa pustite, da rahlo vre še okoli 20-30 minut.
Koristi: krepitev notranjih organov, vezi, kosti, energije in uravanavanje prebave.

Sezamov prah
Sesamov prah je lažje uživati in prebaviti kot cela semena. Po eno žličko prahu (20 g) pojeste zjutraj in zvečer. Prah lahko mešate z medom in maso namažete na kruh.
Koristi: Krepi kri in delovanje jeter ter ledvic. Zaradi tega izboljšuje vid (energija jeter je po kitajski medicini povezana z očmi, ledvic pa z lasmi).

Sezamov prah z mletimi orehi
Zmešajte sezam in orehe v razmerju 3:1. Pred spanjem pojejte okoli 16 g te mešanice.
Koristi: Izboljša spanje in spomin ter pomaga proti utrujenosti.

Orehi, sezamov prah in mleko
V skodelico vrelega mleka dodajte žličko zmletih orehov in žličko zmletega sezama. Ko se ohladi, dodajte žličko medu. Pijte vsak dan za zajtrk.
Koristi: izboljšuje vid in upočasni razvoj kratkovidnosti.

www.centertkm.si

Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

tradicionalna kitajska medicina , tkm

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.