S prehrano proti predmenstrualnim sindromu

(Foto: Jupiterimages)

Zmanjšajte PMS

Ženske imamo v nasprotju z moškimi vse od pubertete pa do menopavze posebne zdravstvene in prehranske potrebe, ki jih pogojujejo hormonske spremembe. V literaturi je najti različne podatke o tem, koliko žensk muči predmenstrualni sindrom (PMS). Prizadel naj bi od 20 do 85 odstotkov žensk, pri manjšem deležu žensk (od 3 do 8 %) pa so njegovi simptomi tako izraziti, da motijo njihovo normalno življenje, službene obveznosti in medosebne odnose.

Simptomi

PMS je skupni izraz za široko paleto simptomov, ki se zelo razlikujejo, tako glede na vrsto težav kot stopnjo njihove izrazitosti, vsem pa skupno ciklično (mesečno) ponavljanje. Strokovnjaki razlikujejo med štirimi osnovnimi vrstami PMS:

  • PMS tipa A (Anxiety) – vzkipljivost in izrazita psihična občutljivost,
  • PMS tipa C (Craving) – občutek sestradanosti in povečan tek,
  • PMS tipa C (Depression) – potrtost, tesnoba, nespečnost,
  • PMS tipa H (Hyperhydration) – nabiranje vode v telesu in pridobivanje na teži, napetost v dojkah.

Drugi simptomi, ki se lahko pojavijo v povezavi s PMS, so še: akne, herpes, urtikarija, izpuščaj, težave z očmi, bolečine v križu, glavobol, bolečine v grlu, migrena, trebušni krči, napihnjenost v trebuhu, slabost, čustvena nestabilnost, nagnjenost k poškodbam, težave v koordinaciji, spremenljiv libido, težave s sinusi, težave pri uriniranju in poslabšanje že obstoječih bolezni (artritis, glavkom …). Če ničesar ne ukrenemo, da bi jih odpravili, se te težave sčasoma samo še slabšajo. Diagnozo si lahko vsaka ženska postavi sama, in sicer tako, da vodi dnevni koledar motenj za vsaj dva do tri mesečne cikluse.

PMS je povezan s hormonskimi nihanji, ki so v povezavi z menstrualnim ciklusom, povzroča pa ga hormonsko neravnotežje. Pri nekaterih ženskah pride do večjega neravnotežja, druge pa so še posebno občutljive na takšne spremembe, čeprav nihanja niso tolikšna. Mesečni ciklus traja med 24 in 35 dni. Med prvo polovico ciklusa, v času ovulacije,  raven hormona estrogena počasi narašča, znova pa se dvigne po ovulaciji, ko jajčniki začnejo izločati hormon progesteron. Proces uravnoteženja ravni progesterona traja od sedem do deset dni po ovulaciji, nato se začne zmanjševati, dokler tik pred menstruacijo ne doseže najnižje ravni.

Čustveni stres povečuje raven hormonov ACTH, adrenalina in prostaglandina F2α. Kot možne vzroke za PMS omenjajo tudi pomanjkanje serotonina in dopamina, ki naj bi bilo posledica relativnega pomanjkanja vitamina B6. Drugi razlogi, ki jih omenja literatura, so še enolična prehrana, pomanjkanje telesne dejavnosti, psihični dejavniki in genska nagnjenost.

Odpravite stres!

Nobeno ginekološko stanje in ne bolezen ne zahteva v tolikšni meri celostnega pristopa kot prav PMS. Iskanje enega kemičnega vzroka in enega zdravila ne bo prineslo uspeha pri zdravljenju PMS, saj je vzrokov več in se med seboj prepletajo.

Pri zdravljenju PMS ni potrebno upoštevati le stanja duha in čustev, prehrane, telesne dejavnosti in izpostavljenosti svetlobi, temveč tudi kakovost medosebnih odnosov, dednost, a tudi travme iz otroštva. Zdraviti zatekanje z diuretiki, glavobol z analgetiki ali potrtost in tesnobo z antidepresivi pomeni zanemarjati temeljno neravnotežje; to pogosto le prispeva k nastanku novih težav, ki so posledica jemanja zdravil. Zanesljivo pa pri premagovanju PMS pomenijo velik korak zmanjšanje ali odprava stresa, sprememba prehrane in vključitev telesne dejavnosti v vsakdanje življenje.
Članek se nadaljuje »


Peter Preskar

Peter Preskar dr. med. spec. oftalmolog

Liljana Mervic

doc. dr. Liljana Mervic dr. med. spec. dermatovenerologije

Postavi vprašanje

Nastja Lazar

Nastja Lazar dr. med. spec. dermatovenerologije

Vsi Viva strokovnjaki