Portal Viva za optimalno delovanje uporablja piškotke. Ali se strinjate z njihovo uporabo?


Strinjam se     Več o piškotkih »

Skrij
< >
 

 

A- A A+

Otekanje nog

Napihnjene štručke

Poletna vročina. Po dolgotrajnem sedenju ali hoji imamo namesto stopal napihnjene štručke. Koža postane napeta in zdi se nam, kot da bodo počile. Kot da stopala ne pripadajo našemu telesu, ampak nekakšnemu velikanu. Otekanje je pogosta težava, k sreči pa je možno to težavo tudi odpraviti.
Do otekanja ali zastajanja tekočine pride zaradi neobičajne akumulacije tekočine v posameznih delih telesa, zlasti v okončinah (gležnji, noge, roke in prstih na rokah), a tudi trebuhu ali obrazu. Otekel del je napihnjen, koža je napeta in lahko se sveti. Za otekline (edem) obstaja več vzrokov. Pogosteje se pojavijo pri starejših osebah in pri ženskah kot del predmenstrualnega sindroma ali v nosečnosti. Noge lahko otečejo, če dolgo sedimo (na primer v službi, na potovanju) ali stojimo. Oteklost nog pa spremlja še občutek, da so težke in utrujene. Znano je tudi, da na zastajanje vode vpliva uživanje prevelikih količin slane hrane. V nekaterih primerih gre lahko za simptome hujših bolezni, na primer srčnih bolezni, bolezni jeter ali ledvic. Kadar otekanje spremljajo zadihanost ali drugi simptomi, obiščite zdravnika, ki bo poiskal vzrok za težave.

Predmenstrualni sindrom

Zastajanje tekočine v trebuhu, gležnjih in prstih je eden od najpogostejših simptomov predmenstrualnega sindroma, ki se običajno pojavi dva tedna pred menstruacijskim ciklusom.

Navadno nam ne bi padlo na pamet, da je v takšnem primeru dobro piti še več tekočine, vendar v primeru predmenstrualnega sindroma to pomaga. Pijete veliko vode po malem, čez ves dan, in telovadite. Nekaterim pomagajo tudi banane in rozine, saj vsebujejo veliko kalija, ki pomaga pri zastajanju vode. Dva tedna pred menstruacijo omejite vnos soli. Pri oteklih nogah pomagajo ledeni obkladki; nanje jih položite za pet do deset minut ali pa noge potopite v hladno kopel. Ti nasveti ne veljajo za ljudi, pri katerih so vzroki za otekanje drugje.

Otekanje v nosečnosti

Predvsem v drugi polovici nosečnosti se pogosto pojavijo težave z otekanjem nog in krčne žile. Do tega pride zaradi hormonskih vplivov in pritiska ploda na vene v trebuhu. Dolgotrajno stanje ali sedenje s prekrižanimi nogami težavo še okrepi. Pomagajo počitek z dvignjenimi nogami, nošenje elastičnih nogavic in telovadba za noge (kroženje v stopalih in "igranje klavirja" z nožnimi prsti – izmenično miganje z nožnimi prsti). Koristijo tudi zdravilni pripravki v obliki kreme ali gela, ki so na voljo v lekarnah, a tudi uporaba kompresijskih nogavic ali elastičnih povojev. Pomembno je, da se nosečnice posvetujejo s svojim ginekologom, saj je otekanje obraza in rok lahko znak zapleta (preeklampsija).

Kronično vensko popuščanje

Med najpogostejšimi obolenji, pri katerih se pojavi oteklina nog, je kronično vensko popuščanje (kronična venska insuficienca). Oteklina nog spada med prve znake kroničnega venskega popuščanja. Simptomi so težke ali utrujene noge, včasih tudi mravljinčenje in krči. Noge bolj zatekajo podnevi, ponoči pa otekline splahnijo. Najbolj izpostavljeni so ljudje, ki opravljajo stoječe ali sedeče delo, oteklina pa je izrazitejša v poletnih mesecih. Otekanje nog se sprva pojavi v okolici gležnjev in se postopoma širi po golenih navzgor. Vzrok za nastanek otekline pri bolnikih s kronično vensko insuficienco je povišan tlak v venah spodnjih okončin, ki okvari žilno steno; posledično pride do izstopanja tekočine v okoliška mehka tkiva. V tem primeru zdravljenje obsega kompresijsko terapijo. To je treba izvajati s povijanjem nog z elastičnimi povoji oziroma s kompresijskimi elastičnimi nogavicami. Kompresijska terapija opravlja mehanični pritisk na prizadete vene, zato se tekočina iz okoliških tkiv preusmeri v vensko žilje. Zdravniki odsvetujejo sedenje in stanje brez kompresijske terapije in izpostavljanje toploti (sončenje nog, savna, solarij, kopanje v toplicah), priporočajo pa krožne gibe s stopali, stopanje na prste nog in "igranje klavirja" z nožnimi prsti. Poleti si bolniki lahko ob popoldnevih snamejo nogavice in si noge oprhajo s hladno vodo, od konice prstov proti kolenom.

Kako izbrati čevlje, če vam otekajo noge?

  • V čevlju mora biti dovolj prostora, da lahko neovirano premikate prste na nogah.
  • Ne računajte s tem, da bodo čevlji z nošenjem postali udobnejši.
  • Vedno kupite za številko večje čevlje.
  • Čevlje kupujte pozno popoldne, saj noge takrat najbolj zatečejo.
  • Velikost je odvisna od proizvajalca in modela čevljev. Ne vztrajajte pri številki čevljev, ki jo nosite že leta, če vam večja bolj ustreza.
  • Poslušajte sebe in ne prodajalca, kajti samo vi veste, ali so vam čevlji prav. Če niso udobni, jih ne kupite.
  • Poleti si lahko pomagate z udobnimi natikači, v katerih bo oteklim nogam udobneje.

Kako si lahko pomagate pri oteklih nogah, ki niso znak bolezni

  • Dvignite noge! Med počivanjem, branjem ali gledanjem televizije noge podložite z blazino. Včasih pri odtekanju tekočine zaleže že pomoč gravitacije.
  • Gibajte se. Redna hoja, tek, kolesarjenje ali aerobni ples lahko delajo čudeže.
  • Videzu "štručk" se lahko izognete tudi z gibanjem stopal. Od preventivnih ukrepov so priporočljivi krožni gibi s stopali, stopanje na prste nog in "igranje klavirja" z nožnimi prsti, saj aktivirajo mišično črpalko goleni, ki pomembno prispeva k pravilnemu delovanju ven spodnjih okončin.
  • Če vam otekajo noge med sedenjem pri delu, jih vsakih nekaj minut dvignite vzporedno s tlemi. Med odmori se sprehodite po pisarni ali po stopnicah. Nekaj minut med kosilom preživite na nogah in telovadite. Pri sedečem delu uporabljajte podložko za stopala, sedenje pa vsaj vsako uro prekinite s krajšo, živahno hojo ali hojo po prstih/petah.
  • Tudi dolgotrajno vožnjo v avtomobilu je koristno prekinjati in se med postanki sprehoditi.
  • Ko ste doma, naj bodo med sedenjem stopala v višini zadnjice. To najlaže dosežete s sedenjem na kavču ali fotelju, ki ima pred seboj taburet. Večkrat na dan si privoščite nekajminuten ležeč počitek, ki je še učinkovitejši, če za uvod noge dvignete in krožite s stopali.
  • Kadar se ne morete izogniti dolgotrajnemu stanju ali sedenju, je priporočljiva uporaba kompresijskih povojev.
  • Nikoli ne sedite s prekrižanimi nogami, saj tako omejujete kroženje krvi po venah.
  • Ne nosite tesnih oblačil. Če ste oblečeni v hlače, lahko pride do pritiska na stegna ali pas, kar vpliva na zastajanje tekočine v nogah.
  • Uporabljajte naravna zdravila, ki vsebujejo izvleček semen divjega kostanja ali flavonoide v obliki gela, kreme, kapsul, tinktur ali čajev. 

Vam je članek všeč?


Išči po ključnih besedah

stopalo , kronično vensko popuščanje , popuščanje ven , noge , nosečnost , predmenstrualni sindrom , koristni nasveti , otekanje nog

Povezano

Dodajte svoj komentar

Komentiranje člankov je omogočeno le prijavljenim uporabnikom.

Prijavite se v portal ali se brezplačno registrirajte.

Komentarji

30.5.2011 11:07:38
Vse je krasno napisano,tako,da ni kaj dodati.

Lep pozdrav!